kan man sätta alla plantor djupt som man gör med tomatplantor för att de ska bli stabilare?
Platinum
27-04-2010, 19:41
Många kan man göra det med, de undantag jag kommer på på rak hand är främst gurkor och squash/vintersquash....de dör gärna om man planterar om dem djupare än de stod innan.
Chili drar också fördel av detta och sätter till och med rötter på den gamla stammen under rätt omständigheter.
Någon som vet hur det är med pumpor och meloner?
De är ju nära släkt med gurkor så jag misstänker att det inte är någon bra idé...
Allt annat planterar jag i alla fall djupare, upp till första riktiga bladparet om möjligt.
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2010, 21:03
Gurkfamiljen dit squash, pumpa, gurka, melon hör brukar inte gilla djup plantering.
Snöflinga
28-04-2010, 16:44
Vad menas med "djup" plantering
Platinum
28-04-2010, 16:57
CITAT (Snöflinga @ 28-04-2010, 17:44)

Vad menas med "djup" plantering

Många plantor kan man sänka ner i jord vid omskolning så att jorden når upp till nedersta bladparet. Tomater kan man plantera ner djupare än så till och med.
Tack Åsa, då hade jag rätt.
Snöflinga
28-04-2010, 18:17
CITAT (Platinum @ 28-04-2010, 17:57)

Många plantor kan man sänka ner i jord vid omskolning så att jorden når upp till nedersta bladparet. Tomater kan man plantera ner djupare än så till och med.
Tack ... ja naturligtvis, tänkte att det kanske var något annat

Så gör jag också t.o.m. snurrar dem runt i krukan tills bara de riktiga bladen sticker opp och det har gått bra hitills.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.