Full version: Äntligen sparris
Lilla hjärtat
Hej!

Blev så glad i kväll - en sparrisknopp. Min första. Köpte treåriga plantor i somras. I år ska jag få skörda för första gången, men har varit orolig för plantorna med tanke på vintern. Den var ju så bister. Men, i dag tittade första sparrisen upp ur jorden. Härligt!!!

Den lilla knoppen

Natti natti!
//Linda
Tulipanaros
Mina har inte tittat upp ännu. Men jag väntar ivrigt.
Knytt
Mina också! yahoo.gif

Lycko dig som får skörda redan i år, vi satte våra förra året så här är det till att vänta ...
oliv
Mina också...två stycken (sorten Gijnlim), och igår planterade jag 10 stycken till (sorten Rambo).... yahoo.gif
Preussen
plockade min första rambo idag. härligt. det kommer fler ser jag men får vänta lite. ska sköta sparrishäcken bättre i år, nog ner och plocka tång till hösten.
Lilla hjärtat
;o)

Visst är det härligt. Skulle också vilja få tag i tång, men det är långt till kusten. Vi får se var jag hamnar när det blir semesterdags smile.gif

Jag ska sätta frön i dag. Fantasy. Hade tänkt köpa Mary Washington, men så fick jag syn på en fröpåse i lördags och kunde inte stå emot.

De plantor jag har i dag är av sorten Gijnlim. Skulle vilja bleka några av plantorna, men har egentligen ingen lust att kupa. Vad tror ni - kan man göra som med rabarber och ställe över en svart hink?

Lycka till med sparrisarna!
//Linda
rosita
Jag tycker också att det är härligt när sparrisen sticker upp. Här har vi (i går) skördat första omgången. Det blev 12 stycken! Och många fler är på väg!
Laura
Äntligen en knopp! biggrin.gif Yay!

Jag planterade 4 stycken krukplantor förra året (2009) och då antar jag att jag kan skörda någon enstaka i år fram till midsommaren, eller skall jag vänta kanske?

Och jag har 10 stycken Rambo från Österlen i garaget som väntar tålmodigt att jag skall förberedda deras nya hem åt dem... whistling.gif
Lilla hjärtat
Härligt!

Jag försöker att inte lyssna på det där örat. Förra året, när vi satte våras sparrisplantor - treåriga i kruka - så kom det massor av sparris och jag tog inte en endaste. I år kommer jag nog inte att klara att bara ta några få ... tror jag wink.gif

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon