kamilenski
Min unga bekant bygger ett nytt hus. Marken är schaktat o det är bara dränerande sand. Var hittar vi nån som kan ge tips ang utförmningen och allt annat som har med trädgård att göra?
Alla får komma med tips. Bevattning? Slangar? Stödmurar?

Kan ni tänka er hjälpa oss?
Sollan A
Om tomten är helt ny skulle jag tro att det bästa är att ta hjälp av en duktig trädgårdsanläggare för att ta fram en bra grundstomme. Detta för att plantera träd/buskar för framtiden, anlägga ev häckar/murar, jordförbättra osv. Man kan ju sedan avgöra om man vill leja bort eller göra jobbet själv. Det handlar ju om större jobb som kan bli väldigt svåra att rätta till om det visar sig att det blev fel. Man kan se det som att bygga upp väggar och tak i sin trädgård.
Då stommen är lagd kan man bygga på detta i egen takt. Möblera sas.... happy.gif
Om det inte finns någonting nu är det också lättare att ta in maskiner för att gräva, fylla ut och bygga upp marken.
Mitt tips är också att ta vara på gamla träd om sådana finns. Det dröjer många år innan sådana växer upp på nytt.
Lycka till önskas bekantingen!
Peztis
Håller med Sollan.
Om man själv inte känner att man riktigt har koll på läget så är några tusenlappar för att få strukturerad hjälp troligen väl värt pengarna.
Man kan ju få hjälp med en ritning och idéer, mendan man sedan kan göra jpbbet själv eller leja bort det med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon