Full version: Allåckerbär
Daniel83
Jag undrar om det går att odla frön från allåckerbär som ju är en hybrid mellan åckerbär och alaskahallon? Jag förstår att det inte kan bli frågan om allåckerbär i ordets rätta bemärkelse om det nu funkar. Det jag undrar är alltså om allåckerbär är sterila eller fertila.
RibesRubusVitis
Jag har ingen aning, men tycker att du ska försöka och sedan meddela oss resultatet. När jag för en del år sedan hade allåkerbär blev det mycket sällan några bär, och några frön såg jag aldrig. Allåkerbär är ju inte självfertila, eftersom det krävs en annan variant för att pollinera dem. Fördenskull är de inte sterila, då hade det inte blivit några bär. Och visst spred de sig i gräset, men inte genom frön.
Förr brukade genetiker definiera arter så att hybrider inte kunde få avkomma; typexemplet är hästar och åsnor. Båda är förvisso fertila, men mulor och mulåsnor är det inte. I dag tycks man ha frångått den definitionen då den förargligt nog inte alltid stämmer.

Om du lyckas med experimentet, skulle åtminstone jag bli oerhört intresserad, och kanske hela den botaniska världen i övrigt...
Elohim
Visst är det fråga om en hybrid, men den bör ju vara förädlad i många generationer. Frön av allåkerbär bör ju alltså ge allåkerbärsplantor. Men rätta mig gärna om jag har fel.

För övrigt är grobarheten på vanliga åkerbärsfrön väldigt låg, de kräver någon form av yttre påverkan i form av frätning med syra eller eventuellt en sandpappring för att gro. Sedan är det en stor chans att även en köldperiod krävs (osäker på detta). g.gif

Keep us posted!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon