|
hejsan!
Om det finns någon som vill ha palmfrön av olika slag kan ni få det av mig!! dom gror, för jag har redan "provsått" dom! tog dom i höstas på franska rivieran. har även frön till silkesträd, granatäpple, dragonfruit, blå hibiscus samt lite annat smått och gott!
lurvig
Veganvarg
05-01-2004, 16:17
Hej! Jag är mycket intresserad av att köpa några frön! Vad har du för sorts frön, och hur mycket vill du ha för varje sort? Du kan väl skicka en lista! Mvh /Ylva
Jag är också intresserad av en lista Eva St
andreas i uppsala
10-01-2004, 00:45
Vad har du för palmfröer? Om har du bulgarian trachycarpus fortunei så skriv upp mig på listan.Kiril har fortfarande inte svarat på vad han vill ha för fröer.(svarar han bara på helgerna?)Allt som jag har har en 100 gånger mer av.Det får väl bli nån engelsk bok eller nåt om han inte nöjer sig med lite härdiga agavefröer. Så om du har bulgarian trachycarpus fortunei så skriv upp mig på listan.De är verkligen svåra att få tag på om inte omöjliga(förutom om man får dem från Kiril) mvh andreas ,som under nästa vecka kommer att få förstärkning på palmfronten av en ny trachy med 1m stamm(troligen 2m totalt)
Lötchey
10-01-2004, 21:25
Tja
Silkesträd råkar inte vara Chorisia Insignis? Var i rivieran i somras och såg ett väldigt häftigt träd med det namnet, tror det var silkesträd, eller? Det hade stora taggar på stammen kommer jag ihåg..
CITAT (andreas i uppsala @ 10-01-2004, 00:45) andreas ,som under nästa vecka kommer att få förstärkning på palmfronten av en ny trachy med 1m stamm(troligen 2m totalt) Ska du ha palmen utomhus? Det finns ju folk som har, kolla min artikel! Palm uteAnnars lär du snart få göra ett hål i taket...
andreas i uppsala
15-01-2004, 18:46
Sylvia, jag har redan palmer utomhus  Fast de är inte stora nog att skapa den äkta palmkänslan.Den största är bara 120cm hög med 40cm stamm.Det är därför jag nu har köpt en ny som är 200 hög. Som den palm "kännare" jag är så har jag länge vetat att det finns palmer i Torslanda, och inte bara i Torslanda utan i hela skåne och längs västkusten Jag har dock inte sett några bilder på palmerna i torslanda förän nu.Det måste vara första butian jag ser på friland i sverige men inte den sista. Ljus, det måste jag också sätta dit i sommar när den senaste ska sättas i jorden.Precis som i Vancover Det låter som du har hämtat information om din artikel från Leif's sida. Du glömde i alla fall jubaea chilensis.Det är den härdigaste fjäderformade palmen.Den anses vara härdig till -15 och ex i schweiz har klarat -20 utan problem(vuxna) Den växer liksom butia's mycket långsamt och är därför ofta mycket dyr.Den trivs bättre i lite kyligare trakter än i de sommarvarma delarna av USA.Det är därför man nästan aldrig ser några bilder av den därifrån. Angående sabal minor ås är den inte lika härdig här som i USA.I dess ursprungsområde är somrarna mycket långa med vintrar som är mycket korta.Tempraturen faller bara under nollsträcket någon/några nätter.Men då kan det bli riktigt kallt. Sabal minor klarar inte av våra långa blöta vintrar lika bra.Jag skulle gissa att den endast är härdig till 10-15 minus här om ens det. Trachycarpus palmerna är den bästa palmen för oss.Den växer relativt fort upp till 30cm stamm om året(hos äldre)om man vattnar och göder den väl. Vad har han för växter förutom det?Har inte några bananer eller passionfrukter? mvh andreas
Adri-Anne
15-01-2004, 18:51
Vill också gärna köpa frö hos dig.
CITAT (andreas i uppsala @ 15-01-2004, 18:46) Du glömde i alla fall jubaea chilensis.Det är den härdigaste fjäderformade palmen.Den anses vara härdig till -15 och ex i schweiz har klarat -20 utan problem(vuxna) Den växer liksom butia's mycket långsamt och är därför ofta mycket dyr.Den trivs bättre i lite kyligare trakter än i de sommarvarma delarna av USA.Det är därför man nästan aldrig ser några bilder av den därifrån.
Angående sabal minor ås är den inte lika härdig här som i USA.I dess ursprungsområde är somrarna mycket långa med vintrar som är mycket korta.Tempraturen faller bara under nollsträcket någon/några nätter.Men då kan det bli riktigt kallt. Sabal minor klarar inte av våra långa blöta vintrar lika bra.Jag skulle gissa att den endast är härdig till 10-15 minus här om ens det.
Trachycarpus palmerna är den bästa palmen för oss.Den växer relativt fort upp till 30cm stamm om året(hos äldre)om man vattnar och göder den väl.
Vad har han för växter förutom det?Har inte några bananer eller passionfrukter?
mvh andreas Jodå, han har nästan allt som hör "medelhavet" till men någon banan hade han inte för tillfället. Den måste ju förvaras i varmväxthus eller i ett s.k. uterum med värme under vintern och han har inget uterum än så länge. Däremot byggs butian in liknande den andra palmen på bilden. Han hade en diger lista på palmer som han påstår passar här, så det kanske var just "Leifs lista"? Han tänker försöka sig på en del andra sorter på listan. Jubaea chilensis... den saknades visst på Görans lista tror jag... måste visst tala om det för honom. Själv vet jag inte mer än vad jag har läst på eller fått mig berättat, men jag är idel öra!! Berätta gärna mer!
andreas i uppsala
15-01-2004, 20:54
Leif's lista är inte precis stor.Själv ska jag bl a testa nannorrhops,rhapidophyllum,jubaea,chamaerops,cerifera,olika trachycarpusarter och några till. Sen finns det härdiga bananer också.Musa basjoo anses vara den härdigaste men det finns lokala varianter från norra japan och ryssland som anses extra härdiga.Dessa lokala varianter av basjoo har jag tänkt att testa.Musa basjoo sp. sapporo från norra japan anses vara härdig ner till-19 utan skydd. Det finns även musa basjoo varigiata.Det finns dock endast på 2 ställen, i holland och i belgien.Ägarna verkar inte vilja sälja eller dela dem så att andra kan ta del utav dem.Fast bananer ska i mitt tycke ha helt gröna blad.
Om jag var göran så skulle jag plantera ut filiferan till sommaren.De är förvånansvärt härdiga sålänge det inte är en robusta(även om den också är härdig)
Vet du om göran har testat arizona cupress,poncirus och poncirus hybrider, härdiga agave's,eucalyptus,lager,cupress,härdiga olivträd,korkek och stenek? Jag har och jag har tänkt pröva dessa även fast majoriteten behöver ordentligt med skydd. mvh andreas
Ps.kolla mitt album.Där kan du bl a se en av mina palmer(den minsta)ds
åker man genom stenungsund norr om göteborg så möts man av en parad av palmer.... det ser skithäftigt ut...det är ju i Sverige!!!!
andreas i uppsala
19-06-2004, 11:43
De palmerna är utplanterade av Drakenius. Som du säkert vet så har vällinge kommun i skåne haft palmer på friland i ca 5 år nu. I Trelleborg sätter de ut palmer på sommaren(i marken). Det är mest sabal och mer klassiska palmer. Alla tyskarna som kommer med färjan får ett minst sagt ovanligt välkomnande  De finns nu över 100 palmer i Trelleborg. Det är festligt.  Citat:"Palmerna planterades längs infarten vid Strandgatan, så ingen resenär med färjorna kunde missa dem. Otaliga är de tyskar som under årens lopp blivit fotograferade bland palmbladen"
el_fishko
19-06-2004, 18:48
Jag vill ha plamer. Gärna en sådan med "skäggig" stam och gärna andra sorter också, vad kostar det?
andreas i uppsala
19-06-2004, 19:17
skäggig stamm? menar du hårig stamm?  Palmer finns i alla kostnader. Det beror på vilken sort och hur stora de är. Var bor du?
el_fishko
19-06-2004, 20:06
CITAT (andreas i uppsala @ 19-06-2004, 20:17) skäggig stamm? menar du hårig stamm?  Palmer finns i alla kostnader. Det beror på vilken sort och hur stora de är. Var bor du? Ja precis, hårig stamm. Det är väl inte lika dyrt att odla som att köpa färdig, såg en för 3500,- idag. Jag bor i Sollentuna
andreas i uppsala
19-06-2004, 20:23
Fanns det något namn på 3500 kronorspalmen? Var det en trachycarpus(väderkvarnspalm)? Odlar du upp från frö så kommer det ta LÅNG tid. Palmer växer inte särskilt fort jämfört med vanliga träd.Men det är det värt när de väl börjar bli stora  men det kan ta ett antal år. Har du tänkt ha palmer på friland, eller i kruka?
el_fishko
19-06-2004, 20:36
jag hade tänkt ha dem i kruka. vad kan det gå på?några olika sorter och vart kan jag få tag i det?
andreas i uppsala
19-06-2004, 23:07
impecta har lite palmfröer, mest phoenix,trachycarpus fortune och chamaerops humils. Vill du ha mer ovanliga palmer ska du besöka utländska företag. Det gör jag.
"vad kan gå på" menar du vilka som klarar sig på friland?
el_fishko
19-06-2004, 23:48
CITAT (andreas i uppsala @ 20-06-2004, 00:07) impecta har lite palmfröer, mest phoenix,trachycarpus fortune och chamaerops humils. Vill du ha mer ovanliga palmer ska du besöka utländska företag. Det gör jag.
"vad kan gå på" menar du vilka som klarar sig på friland? njenje;)vad kan det gå på=hur mycket kostar palmfröer ungefär:) vart ligger impecta?finns det något ställe i stockholm? vartifrån handlar du?
GoSatta
20-06-2004, 11:11
http://www.impecta.se/dom finns på nätet och fröpåsarna kostar en 15 - 25:- styck (har för mig palmerna låg på en 19:- ) Dom levererade till mig inom en vecka. Hur bra palmfröna ärvet jag dock inte efter som gro tiden är upp till 5 6 månader så tar det väl lite tid innan man får reda på det
el_fishko
20-06-2004, 11:40
vad är det för sorter i impectas "blandade sorter"?Är den håriga med där?
andreas i uppsala
20-06-2004, 16:21
det finns många hårig palmer, men trachycarpus(väderkvarnspalm) palmerna är vanligast. Trachycarpuspalmer är också väldigt härdiga.
el_fishko
20-06-2004, 17:01
nu har jag beställt palmer från impecta för 102,-
andreas i uppsala
20-06-2004, 17:11
vilka sorter köpte du? Kom ihåg att trachycarpus kan vara lite svåra att få upp om man inte vet hur. De möglar väldigt lätt
el_fishko
20-06-2004, 17:48
CITAT (andreas i uppsala @ 20-06-2004, 18:11) vilka sorter köpte du? Kom ihåg att trachycarpus kan vara lite svåra att få upp om man inte vet hur. De möglar väldigt lätt Palmfrö. Blandade arter Chamaedorea seifrizii Bambupalm Chamaerops humilis Dvärgpalm Pachypodium lamerei Ökenstjärna Trachycarpus fortunei Väderkvarnspalm de här tror jag att det var Har du några tips om hur jag ska göra sen då?
andreas i uppsala
20-06-2004, 18:50
När det gäller trachycarpus och nästan alla palmer så ska du fylla en vanlig plastpåse med sandblandadjord och därefter kasta i trachycarpusfröna.Fuktigheten ska vara väldigt låg, annars ruttnar fröna. Sen ska du försluta påsen så att ingen luft kommer in. Placera påsen i rumstemperatur. Det är bra med trachycarpus. De gror i när det är runt 20 grader. Det kär ta ca 2-6 veckor för dem att gro.
Lycka till!
Imorgon kommer mina nya trachycarpuspalmer, en trachycarpus fortunei med stamm på 70-80cm och en trachycarpus wagnerianus med stamm på 40 cm. Sammanlag har jag nu ca 10-20 trachycarpuspalmer i olika storlekar. Den äldsta är 10-20 år(3 meter) och de yngsta är bara några månader.
el_fishko
20-06-2004, 19:11
ok, kan jag lägga i alla frön i en påse eller måste jag ha en påse/sort? tack för hjälpen  edit: ska man suga ut luften som man gör innan man sätter in bröd i frysen eller?
GoSatta
20-06-2004, 19:14
andreas, hur ser du när dom har grott? genomskynliga påsar? ska det finnas luft kvar i påsen? eller ska det bara vara jord?
har en del olika palmfrön hemma så det där kanske är en metod att prova, har inte gått så bra med att sätta dom i kruka pga. möggel.
andreas i uppsala
20-06-2004, 21:19
Suga ut och suga ut. Det räcker med att vira runt påsen i sig själv.
Det är bäst att lägga dem i olika påsar så man känner igen dem sen. Det kan vara svårt för det otränade ögat att känna igen och att kunna skilja på palmer.
Vill man kolla hur de har tagit sig så är det bara att kolla.Svårare än så är det inte. Det är bara att öpnna påsen. Det hela kallas bag metoden och är mycket simpelt.
Olika palmer behöver olika värme för att gro, för att inte säga fuktighet.
el_fishko
20-06-2004, 21:45
hoppas det står på fröpåsarna, annars får jag väl fråga här igen vad köper du dina palmer för?(de som redan har börjat växa)
andreas i uppsala
20-06-2004, 22:22
Det står inte på fröpåsarna eftersom att impecta inte är några experter på palmodling. Priserna på mina trachycarpuspalmer har legat på 200-3000kr. De största är ganska dyra men FINA. I morgon när de nya kommer ska jag samla trachycarpuspalmer på en plats(där mina två frilandstrachycarpusar står) och ta en bild. Nästa år kommer de största att blomma och förhoppningsvis har jag en hona och en hane i den storleken och då blir det frukt/frön.  Nästa vår ska de största i jorden.  Medelhavskänslan kommer då att bli ännu starkare
el_fishko
12-07-2004, 10:17
igår kollade jag på mina små nötter...det hade vuxit ut en liten knopp från en
el_fishko
19-07-2004, 18:43
vad gör jag när det kommer upp små knoppar?
andreas i uppsala
19-07-2004, 19:09
dåkan du plantera dem ca 0,5-1cm ner i en lite kruka. Vad är det för sort?
el_fishko
19-07-2004, 21:08
det är en dvärgpalm tror jag... har haft den i kruka ett tag, men nu har det inte hänt så mycket... ska toppen av nöten vara 0,5-1cm från ytan?hur mkt fukt ska jag ha?
andreas i uppsala
22-07-2004, 15:26
normalt mycket fukt men inte överdrivet. De är inte längre lika känsliga för röta. De ska ca 05-1cm ner i jorden . de ska bara ha någon/några mm jord över sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|