Full version: Panik i huset!
Bee
För snart en timma sen såg jag den. Hade sett en rörelse i ögonvrån men trodde det var blänk från tv:n. Inte heller. Rätt som det var såg jag den på bänken under tv:n!!! Tv:n hänger på väggen så musen var alltså uppe på bänken!
Nu har vi dragit fram soffan och alla möbler vi kan dra fram - ingen mus. Den kan ha gömt sig bakom bokhyllan och den drar vi inte fram.
Hur gör vi nu? Kattskrället är inte till någon hjälp. Hon bara springer ifrån vardagsrummet och vill inte vara med.
Jag har hittat musfällan vi behövde använda för flera år sen. Går det att gillra den nu med katt i huset? Finns det risk att katten kan skada sig på den i stället för museländet?
Sussie F-Flower
NÄMEN!!! ohmy.gif
Lugn!!! smiley_small_hug.gif
Det är bara en mus!!! giggle.gif Kära nån! Du verkar alldeles vettskrämd!!! trostar.gif

Möss är inte farliga!!! Dom gör inget ont! Inte råttor heller.
Bara dom råttor som är stora som minkar. Men så stor var den väl inte?

Håll dörren öppen imorgon så går den ut, själv! Var inte rädda! kompiskram.gif trostar.gif
Bee
Musen tittade fram under ena fåtöljen och strax var en vild jakt igång. Jäklar var snabbt den sprang! Och hoppade! Till slut hamnade den i köket och in under kylskåpet. Där är den nu.
Vi har gillrat fällen. Hoppas den är hungrig och går i fällan.
ingrids
Lycka till med musjakten! Uppväxt med både möss och katter i huset och tricket är att sätta fällan på ställen där mössen går men inte katterna, i vårt fall under diskbänken där komposthinken stod och drog möss med förföriska lukter. Katter verkar inte jaga möss om det är människor som också springer runt, men kisse kan mycket väl lura på musen i nattens tysta mörker.
Bee
Vi har fortfarande inte sett röken av musen. Förhoppningsvis har den sprungit ut som du trodde Sussie smile.gif
Och javisst fick jag panik! Mest berodde det nog på att jag innerst inne trodde att katten skulle göra vad jag trodde alla katter gör - jaga musen. Sen tänkte jag på all skada en mus kan göra - gnaga på sladdar och så. Och sladdar har vi gott om. Jag har lugnat ner mig betydligt idag, särskilt som jag har storstädat biggrin.gif ! Hittade muslort både på ena fönsterbrädan och under skänken i vardagsrummet.
Vi kommer nog att gillra fällan ikväll i v-rummet. Köksskåpet funkade förr men sen vi gjorde om köket så kommer mössen inte dit. Fällan köptes när vår soppåse var oemotståndlig för möss och det var flera av dom som fick nacken knäckt i fällan.
Håll tummarna för att musen är borta!
ingrid fuxwall
Det är alltid otrevligt när man har oinbjudna gäster men tyvärr...
Sussie F-Flower
Vad bra! biggrin.gif Håller tummarna att den har stuckit ut... tummenupp.gif tummenupp.gif
Peztis
Du kan ju gillra fällan med något oemotståndligt för en mus (korvbit, solrosfrön, jordnötssmör, godis med choklad och nötter...) och sedan sätta en kartong över med ingång utklippt. Då kommer musen kunna komma dit men katten kan inte komma åt den under kartongen.

Och visst gör de skada... Blev väldigt förvånad när jag skulle använda elvispen och såg att de hade gnagt av sladden på den! rtfm.gif
therese.kvist
Vi hade också möss inne, de är så himla smarta, de åt upp osten utan att fällan smällde!
Räkost ska det vara tydligen, vi tog dit en skadesaneringsfirma, för vi hade dom i golven o väggarna. Så när han vart där o satt sin fälla med räkost så blev det tyst! Plus att han satte upp gift på vinden, för de rör sig i hela huset. <så man ska aldrig sätta gift på de plan man bor på! I villa försäkring brukar detta ingå, så det var skönt att nåt var gratis för en gångs skull!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon