Eddie_J
28-04-2010, 00:22
Jag har googlat och har även försökt söka på detta forum men hittar inget svar. (kanske använder fel sökord )
Jag försöker hitta någonstans jag kan beställa frön till thuja occidentalis båda smaragd och brabant.
Om någon har en bra sida man kan beställa på så vore jag glad. Svensk som utlänsk spelar ingen roll. Pris och kvalite är mer viktigt.
Tacksam för snabbt svar då jag vet att jag redan är sent ute.
/ Eddie
Eddie_J
28-04-2010, 08:22
Jag har hittat något som heter
thuja occidentalis "Oriental Arborvitae"
den ser ut som smaragd men är det samma art ?
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2010, 16:00
Det är samma släkt och art men inte samma sort och jag är inte helt säker på att smaragd och brabant kan frösås, många av våra trädgårdsväxter även barr och vintergrönt är inte fröäkta utan de sticklingsförökas.
Eddie_J
28-04-2010, 19:34
Tack så hemst mycket för informationen.
Några till frågor !
Den äkta occidentalis var kan jag hitta information om den ? Är det en sort som säljs här i sverige ?
Är det denna vi pratar om då?
http://cgi.ebay.com/American-Arborvitae-Th...=item84b6b770cfOm man vill ta sticklingar och sätta vadär det bästa tillvägagångsättet ? Tidsåtgång och resultatskilnader på att ta sticklingar och sätta frö?
Det blev en massa frågor om någon vet var jag kan söka informationen i stället så funkar det oxå bra.
Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2010, 20:06
Amerikan arborvitae är det amerikanska namnet på växten inte en sort, namnet kan man säga = samma som det svenska namnet Tuja fast i USA. Det på länken är den rena arten (=icke förädlad sort som ex. Smaragden som ju heter Thuja occidentalis ´Smaragd`) Ungefär som att gå ut och skörda frö från en vanlig svensk tall eller gran i skogen men här handlar det om tuja istället. Alltid vid frösådd även om det är en ren art kan man få viss variation i plantorna i växtsätt och liknande så ska man göra en häck kan det se lite ojämnt ut (fördelen med sticklingsförökning i vissa fall är ju att de är identiska vilket många gillar när man ska plantera häck)
Du kan troligtvis hitta en del på nätet ifall du söker på det vetenskapliga namnet på växten och lägger till exempelvis några av dessa orden cutting, propagation, seed
Jan Lindgren
28-04-2010, 22:04
Hej!
En bra fröfirma är www.treeshrubseeds.com . Deras sida ger också besked om hur du ska behandla fröna. Thuja är annars lätt att sticka så vill du ha en namnsort så köper du en planta och tar så många sticklingar du behöver.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.