Sollan A
28-04-2010, 08:14
Hej
Jag ska på mitt jobb anlägga en rabatt. Den är ca 4,5 m lång, halvcirkelformad och är som djupast ca 2-2,5 m. Morgon/fm sol, skuggas sedan av huskroppen. Lerhaltig jord som ska jordförbättras.
Miljön är väldigt hård med massor av asfalterad yta, mängnder av stora fordon osv. Måste vara lättskött, dvs endast krattning av gamla blad på våren. Massverkan måste till, finns ingen som kommer att uppskatta/se detaljer.
Har tänkt mig följande: till vänster en schersmin (för blomning och höjd) sedan underplantering bestående av strutbräken i bakkant, bergenia, vitbokig funkia och rodgersia. Ev spetsmössa för utfyllnad här och där. Vårlökar i detta för fägring tidigt. Vad tror ni om detta?
Skulle dock vilja ha en vintergrön buske till höger för att få lite höjd/lä. Har funderat på lagerhgg men det kanske finns alternativ. Kanske en rodondendron men osäker då den kommer att hamna nära husknuten (blåsrisk) Den bör inte bli högre än max 1,5 m då den inte får skymma fönstren.
Tacksam för tips/sollan
ingrids
28-04-2010, 08:49
Jag skulle nog satsa på en eller annan alunrot och fänrikshjärta också. Kanske nunneört för extra vårfägring, bladen vissnar helt och borde kunna döljas av t.ex. uppväxande hostor. Min egen erfarenhet av vårlök i kompakt skugga är att man måste välja sina sorter mer noga än annars. Även lundlökar är vana vid att få sol innan löven börjar skugga.
Sollan A
28-04-2010, 09:40
Har varit inne på alunrot också men funderat på att avstå den eftersom rodgersian och bergenian är kraftigt täckande...
Vad skulle man kunna ha i framkant? Det plogas och det hamnar snöhögar i ytterkanten.
ingrids
28-04-2010, 10:56
Om det är ok med den som plogar kan det vara vettigt med några stora stenar som markerar rabatten så att inte själva plogbladet skadar rabatten. Jag skulle välja bort bergenian från framkanten eftersom skott-snön kan vara lortig och bergenian är vintergrön. Annars tål perenner och lökar att täckas av drivor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.