CITAT (Malin_MeL @ 01-05-2010, 20:45)

jag har faktiskt jalusi-gardiner (som skuggväv) från ikea i mitt växthus, har inte ens tänkt på att jag kan dra ner dem på kvällen för att skydda mot nattkyla...
hej Malin,
Man hittar mycket fr. Ikea som är billigt och kan användas för olika ändamål. Jag tillade på dessa jalusi-gardiner, men vi bestämnde att sätta upp på vår växthus på långsidan mot vår granne som vet bäst vad som vi får ha i vårt trädgård. (de har hållit på så ca. 20 år, ett äldre, alkolisedad par som inte har annat att göra)
Vi täckte den sidan mot dom med persienner. Adjös för insyn! Sedan har jag köpt billiga gardiner och spänt med tråd och då kan jag dra för, främst på södersidan för att inte få för mycket sol att det skadar växterna.
fungerar utmärkt, även på ena sidan av taket. Nu skyddar inte dessa för nattkyla, men har tänkt att sätta ett litet växthus i den stora som rymmer inte så mycket, men den kan man täcka den med något varmt material och ta bort på morgonen. Dessa små plastväxthus brukar kosta ca, 100 - lappen, funderar själv att skaffa en sådan för de sista järnnätternas skull. det finns alltig gamla filtar och täcken som ligger och skräpar som man kan skydda sina små "raringar" med. Jag har skaffat en termometer som visar hur kallt det var på natten och hur varmt på dagen, för bättre koll. det finns också frostvarnare som kopplas till en liten element, men det har jag ingen egen erfarenhet av. Kanske andra har det??

fr. Tottes matte