Platinum
Det börjar bli dags att skola ut frösådda perenner nu men konstaterar att det inte finns någon fiberduk hemma och ingen finns tillgänglig närmre än 3,5 mil bort. Undrar nu om det finns andra alternativ man kan använda för att skydda mot frost? Plantorna kommer att stå i kallväxthuset fram tills dess det är dags för utplantering i rabatter.
Peztis
Lakan!

lakan är ju dock lite tyngre så du får nog bygga ett litet tält... Sätt i några blompinnar eller något som gör att lakan inte trycker till de små stackarna.
Platinum
CITAT (Peztis @ 28-04-2010, 18:13) *
Lakan!

lakan är ju dock lite tyngre så du får nog bygga ett litet tält... Sätt i några blompinnar eller något som gör att lakan inte trycker till de små stackarna.

Gjorde en dubbelpost eftersom jag inte fick några svar. Vad tror du om filtermatta? Har en modell som är 1cm tjock och väger ingenting, kan väl liknas vid massiv bomull typ.
zissi
Jag hörde någonstans om en som köpte vita spetsgardiner på IKEA i stället för fiberduk. Du har inga gamla du kan tänka dig offra Platinum?

Jag leker med tanken...ett massa pallkragar med spetsgardiner på...så läckert! Några Mårbackapelargoner
bredvid...urromantiskt! wub.gif

Det som är farligt borde ju vara när det finns vatteni luften som sätter sig på växterna och därefter fryser.

Zissi, tänkte också på gardiner.
Det måste ju bli riktigt snyggt att i ett växthus hänga tyllgardiner också! Fast det kanske inte är riktigt lika täckande mot solstrålar som väv avsett för ändamålet...
Platinum
CITAT (Peztis @ 28-04-2010, 20:32) *
Jag tror faktiskt att det mesta går bra, bara det är något som täcker och tar den första köldknäppen.
Det som är farligt borde ju vara när det finns vatteni luften som sätter sig på växterna och därefter fryser.

Zissi, tänkte också på gardiner.
Det måste ju bli riktigt snyggt att i ett växthus hänga tyllgardiner också! Fast det kanske inte är riktigt lika täckande mot solstrålar som väv avsett för ändamålet...

Jag chansar...tar min filtermatta och hoppas busfröerna överlever, ser de ledsna ut imorgonbitti så får jag väl lyxa med spets (har om nöden kräver). Det är ju upp och ner hela dagarna här nu i zon 4, men skolas ute ska de ju...+16 dagtid och +0,3 nattid just nu).
Malin_MeL
jag har faktiskt jalusi-gardiner (som skuggväv) från ikea i mitt växthus, har inte ens tänkt på att jag kan dra ner dem på kvällen för att skydda mot nattkyla...
Tottes matte
CITAT (Malin_MeL @ 01-05-2010, 20:45) *
jag har faktiskt jalusi-gardiner (som skuggväv) från ikea i mitt växthus, har inte ens tänkt på att jag kan dra ner dem på kvällen för att skydda mot nattkyla...

hej Malin,
Man hittar mycket fr. Ikea som är billigt och kan användas för olika ändamål. Jag tillade på dessa jalusi-gardiner, men vi bestämnde att sätta upp på vår växthus på långsidan mot vår granne som vet bäst vad som vi får ha i vårt trädgård. (de har hållit på så ca. 20 år, ett äldre, alkolisedad par som inte har annat att göra)
Vi täckte den sidan mot dom med persienner. Adjös för insyn! Sedan har jag köpt billiga gardiner och spänt med tråd och då kan jag dra för, främst på södersidan för att inte få för mycket sol att det skadar växterna.
fungerar utmärkt, även på ena sidan av taket. Nu skyddar inte dessa för nattkyla, men har tänkt att sätta ett litet växthus i den stora som rymmer inte så mycket, men den kan man täcka den med något varmt material och ta bort på morgonen. Dessa små plastväxthus brukar kosta ca, 100 - lappen, funderar själv att skaffa en sådan för de sista järnnätternas skull. det finns alltig gamla filtar och täcken som ligger och skräpar som man kan skydda sina små "raringar" med. Jag har skaffat en termometer som visar hur kallt det var på natten och hur varmt på dagen, för bättre koll. det finns också frostvarnare som kopplas till en liten element, men det har jag ingen egen erfarenhet av. Kanske andra har det?? rolleyes.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Platinum @ 28-04-2010, 18:23) *
Gjorde en dubbelpost eftersom jag inte fick några svar. Vad tror du om filtermatta? Har en modell som är 1cm tjock och väger ingenting, kan väl liknas vid massiv bomull typ.

Hej Platinum,
för att det inte ska bli för tungt över dina växter, kunde du titta efter något billigt och tunnare i gardinavd. på Ikea. Det går att använda pinnar runt din låda när vädret blir bättre för att lyfta upp väven om växterna är större. der är ju ständig passande med sina raringar på våren och sedan är tiden kort då man kan njuta av det hela, lite synd faktiskt. Men vad gör man inte att raringarna mår bra. dunno.gif fr, Tottes matte
Platinum
CITAT (Tottes matte @ 11-05-2010, 13:44) *
Hej Platinum,
för att det inte ska bli för tungt över dina växter, kunde du titta efter något billigt och tunnare i gardinavd. på Ikea. Det går att använda pinnar runt din låda när vädret blir bättre för att lyfta upp väven om växterna är större. der är ju ständig passande med sina raringar på våren och sedan är tiden kort då man kan njuta av det hela, lite synd faktiskt. Men vad gör man inte att raringarna mår bra. dunno.gif fr, Tottes matte

Det gick alldeles utmärkt att använda filtermattan jag hade till hands och när jag var i läget att jag ställde min fråga så var inte köp på IKEA aktuellt heller för det ligger ännu längre bort än närmsta butik med fiberduk i sortimentet.

Men tipsa på för andra kan ju hamna i samma sits som jag gjorde.
Grobladet
Tyg bättre än fiberduk !
Jag använder ett tunnt tyg som blev över från ett billigt IKEA klädkåp som "fiberduk" och
det fungerar mycket bättre än fiberduk. Tyget bryts inte ner av UV-ljus så som fiberduk.
Dessutom trivs växterna extra bra under tyget.
kerstin z5-6
Tyg är helt ok, fast det måste ju bort dagtid..
Ett annat sätt är att hålla luften i cirkulation med en frostvakt , absolut enklast, särskilt om det bara gäller några få veckor på våren
fuchsian
CITAT (Grobladet @ 11-06-2010, 19:04) *
Tyg bättre än fiberduk !
Jag använder ett tunnt tyg som blev över från ett billigt IKEA klädkåp som "fiberduk" och
det fungerar mycket bättre än fiberduk. Tyget bryts inte ner av UV-ljus så som fiberduk.
Dessutom trivs växterna extra bra under tyget.

Till gardin - och- fibertyg ..... Jag köpte reagardiner på IKEA och som tur var, blev det över och det har jag använt till mindre känsliga plantor som solskydd. Till natten har jag lyft in de mest ömtåliga, och andra växter bär jag bort till växthuset. Det har ju varit rätt lagom väder, även att det har regnat mycket. Det har inte blivit så mycket spring och vattnande än ..... tummenupp.gif ... Fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon