pixel09
Hej! Fick denna av en tant, hon visste inte vad de var för något.

Jag har letat med ljus och lykta! Vill lära mig hur den skall skötas smile.gif.

tack och mvh
Sussie F-Flower
Det där är en Afrikansk Mjölkbuske! Synadenium Grantii.

Kan blomma vackert om du ger den rätt förutsättningar.

Välkommen hit förresten! biggrin.gif
pixel09
Oj oj! snacka om snabbt svar biggrin.gif. Tack för välkommnandet! Ska bli trevligt att hänga här vid er!.
Sussie F-Flower
CITAT (pixel09 @ 28-04-2010, 11:08) *
Oj oj! snacka om snabbt svar biggrin.gif . Tack för välkommnandet! Ska bli trevligt att hänga här vid er!.

yes.gif biggrin.gif
Annie-72
Härligt Sussie för ett bättre namn.. Hemma har vi alltid kallat dem för gummiträd... Vad jag vet så är mjölken giftig för barn och djur.. Så jag har tyvärr inte velat ha dem på några år nu. Jag har dessutom aldrig fått min att blomma så vackert.. Hur har du burit dig åt?
Sussie F-Flower
CITAT (Annie-72 @ 28-04-2010, 11:23) *
Härligt Sussie för ett bättre namn.. Hemma har vi alltid kallat dem för gummiträd... Vad jag vet så är mjölken giftig för barn och djur.. Så jag har tyvärr inte velat ha dem på några år nu. Jag har dessutom aldrig fått min att blomma så vackert.. Hur har du burit dig åt?

Jag har aldrig fått mina att blomma heller... Bilden har jag hittat på internet från någon odling.
Jag har haft mina sedan 80-talet. Fast för varje år så tar jag sticklingar och sedan slänger jag den "gamla" som då är från året innan eller max två år. Jag tycker att dom blir så gigantiska att ha i fönstret. Man ser ju inte ut, så stor blir dom ju på bara ett år.
Peztis
Nämen titta! En gummiplanta! Vilka 80-talsvibbar jag fick nu! biggrin.gif
Hade hela flickrummet fyllt med de där fanskapen... de rände iväg och blev rätt anskrämliga, irriterad hud när man råkade komma emot och välta hela chabraket!

Fast när de mår bra så är de ju fina, lätta att föröka och ge till andra behövande...
Det var lite pippi på 80-talet att dela med sig av diverse saker, egentligen! Sticklingar, surdegar... biggrin.gif Åh, vilken nostalgi...!
Meriona
Ojdå, inse att vi är tanter tjejer.... laugh.gif Växter från 80-talet börjar spöka bland ungdomarna...
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 28-04-2010, 21:59) *
Ojdå, inse att vi är tanter tjejer.... laugh.gif Växter från 80-talet börjar spöka bland ungdomarna...

VA??? w00t.gif NÄhäää??? shy.gif Kan jag väl ALDRIG tro.... naughty.gif whistling.gif

laugh.gif
Annie-72
hahahaha laugh.gif laugh.gif Passerat 38 år så nu är väl tant förnamnet...
strepp
Visst är det mjölkbuske,eller gummiplanta men visst är det lika giftig för oss vuxna inte enbart barn och djur.Det är den vita vätskan som är giftig och den kan ge utslag tex om man bryter av den och kommer nära vätskan så kan man få fullt med utslag detta hände en gammal arbetskompis till mig och efteråt åkte den ut på komposten.Hon fick gå till läkaren med sina stora utslag.hälsar strepp
Sussie F-Flower
CITAT (strepp @ 29-04-2010, 21:05) *
Visst är det mjölkbuske,eller gummiplanta men visst är det lika giftig för oss vuxna inte enbart barn och djur.Det är den vita vätskan som är giftig och den kan ge utslag tex om man bryter av den och kommer nära vätskan så kan man få fullt med utslag detta hände en gammal arbetskompis till mig och efteråt åkte den ut på komposten.Hon fick gå till läkaren med sina stora utslag.hälsar strepp

Jag tror nog att det beror på hur känslig man är också...

Jag hade ofta Nässelfeber (Urtikaria) när jag var barn. Tålde inte hö eller jordgubbar.
Några ggr (njae, massor av ggr) när jag har planterat om så har blad och eller grenar gått av och saven/mjölken har droppat på mina händer och armar. Tvättar jag av direkt så blir det inga problem men om jag inte märker att det har droppat så kan det svida efter en stund. Då kan det också bli rödrosa fläckar där mjölken har torkat in.
Men jag har aldrig behövt uppsöka någon läkare.
strepp
Det kan mycket väl bero på det som du skriver känsligheten,hälsar strepp
Erland
Jag har en Synadenium grantii som har blommat några gånger. Eftersom det är en suckulent växt så bör man hålla den på den torra sidan under vinterhalvåret och då kan den sätta knopp under senvintern. Det är ingen fara om den tappar en del blad under vilan.
Peztis
CITAT (Annie-72 @ 29-04-2010, 07:52) *
hahahaha laugh.gif laugh.gif Passerat 38 år så nu är väl tant förnamnet...

Tala för dig själv! biggrin.gif Och jag slår dig med 3 år!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon