FlitigaLisa
28-04-2010, 09:58
Har två fina rosor som i och för sig blommar fint hela sommaren, men som blivit helt "vilda". De står mot vår glasveranda, men är så stora och yviga så de ramlar ned, hänger lite halvfult, och är ett enda virrvarr av grenar. Försökte förra våren beskära men tog nog för lite.
Min fråga är nu; kan man skära ned hela busken för att liksom börja om från början? Eller är det dumt?
Vad är det för rosor? Om de bara blommar på sommaren skulle jag kanske klippa efter blomningen för att inte förlora årets blomning. Annars kan du klippa rejält, men jag skulle lämna ca 50 cm, och ta veck kanske vissa grenar helt.
FlitigaLisa
28-04-2010, 11:03
Ok, är det alltså bättre då (om jag förstår dig rätt) att klippa ned vissa grenar helt, andra grenar till 50 cm och spara några långa?
Du behöver inte behålla några längre grenar än 50 cm. Men är det en ros som bara blommar på sommaren skulle jag klippa den direkt efter blomningen. Det är i alla fall som jag skulle göra. Att klippa en klätterros helt ner blev inte så lyckat för mig (en annars frisk ros fick mycket mjöldagg året efter), men jag var tvungen att göra det. Den överlever i alla fall.
Men om du bara vill få bättre form, kanske det räcker med att korta vissa och lämna andra långa grenar. Det är lite beroende på hur vildvuxen den är, prova dig fram!
Klipp ur någon eller ett par grövsta grenarna nerifrån, men ta det på flera år. lite i taget, inte bara skära rakt av om man inte ska flytta rosen, bättre ta lite varje år. Några grenar kan man också klippa tripp, trapp, trull på lite olika höjder, men varsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.