Full version: Clematis Tai Yang™
Red Top
Min granne har fått en Clematis Tai Yang™ i present. Lovade henne att kolla på nätet efter information, men lyckades inte hitta något bra.

Är den t ex härdig i zon 4-5 eller är det en växt, som trivs bäst inomhus.

Bilden lånad från en firma i Danmark

oliv
Finns beskriven på Poulsen Rosor. Där står det att de behöver skyddas på vintern (alltså troligen ej härdig).

(På Poulsen Rosers hemsida gå in under Products -> Clematis -> Clematis Collections -> Boulevard (Tai Yang är en klematis i Boulevard kollektionen - Clematis Tai Yang™ Boulevard™ ).
Red Top
Floradania, oxå i Danmark hävdar att den är vinterhärdig. Som jag skrev så har jag sökt information, men tyckte inte den var fullödig.

Det var därför jag lade in frågan här. Jag hade hoppats få svar från någon som vet. Finn, t ex, är ju en hejare på alla sorters klematis, och hur man sköter dem.
oliv
Ja, men jag gav dig länken på producenten av klematisen och där de kommenterar kalla zoner.

Jag trodde du skulle uppskatta den extra info på deras sida i fall du hade missat att det var deras klematis. Jag har inte skrivit vad jag tror, så ditt svar kändes ju som ett påhopp... no.gif
Red Top
Det var inte menat som ett påhopp. Jag ber om ursäkt om du tog det så. Men jag skrev ju att jag hade sökt och inte hittat någon bra information. Jag hade sökt hos Poulsson och även hos Evison. Eftersom det är deras klematis kollade jag hos dem. Även om just den här klematisen är "uppfödd" i Holland, och dessutom påstås ingå i Florakollektionen, blev jag något förvirrad.

Det är ju ett danskt respektive brittiskt företag så jag ville ha information från någon med erfarenhet av den sorten i vårt lite kallare klimat. Zon 4-5, som jag skrev.

Ursäkta än en gång. Jag borde uttryckt mig tydligare, och inte blivit irriterad. Hade suttit och sökt och läst rätt länge utan att få de svar jag ville ha. Ledsen att du drabbades av min irritation. blush.gif

Eftersom Poulsen bara pratar om klematis i kruka och att den måste skyddas i väldigt kalla lägen, så återstår frågan. Vad är väldigt kallt? Går den att ha på friland i zon 4-5?
Finn Klematis
Hej Red Topp!

Jag börjar med att tala om att jag vet ingeting om Tai Yang.
Men jag vet något lite om dom klematis Raymond Evison kallar
Boulevard klematis. Boulevard klematis är ett fantasinamn.
Jag har under helgen varit i kontakt med klematis vänner både
i Sverige och England utan att få veta något nytt.
Vad vet jag då.
Denna typ av klematis är: Kompakt, lågvuxen,är blomrik,har
lång blomningstid och sätter blomknoppar i bladvecken.
Om härdigheten finns olika bud. Några säger att den inte tål frost
och någon säger Zon 1 ev.2 Svensk zon indelning.
Evison är mycket hemlighetsfull om vad han använder som
moder- och pollen-planter vid sina korsningar.
Detta gör det mycket svårt att få grepp om hans klematis.
Din granne bör nog inte sätta ut den i zon 4-5.

Finn
Red Top
Tack snälla Finn!

Då har jag ett bra svar att ge till min granne.

Det är knepigt när man får växter och givaren inte vet så mkt om växten de ger bort. Att sedan försöka googla fram ett svar visar sig ju ofta lönlöst.

Skönt att du finns och kan sprida lite ljus i mörkret. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon