Hej trädgårdsvänner!
Känner ni till någon riktigt annorlunda trädgård? En sån som man inte kan passera utan att försöka kika in och se vad som finns därinne?
Jag är journalist och arbetar med en ny bok som ska handla om riktigt annorlunda trädgårdar. Det handlar inte så mycket om odling eller exotiska växter, utan mer om människor som velat skapa ett personligt paradis, med envishet och enkla medel. Annorlunda trädgårdsdekorationer i form av betongskulpturer, stenmonument eller skrotkonstruktioner. Kanske ett miniatyrlandskap, järnvägsspår eller konstgjorda sjöar. Jag söker inga öppna och tillrättalagda parkanläggningar, utan de riktigt egensinniga privata trädgårdarna, skapade under lång tid och med stor envishet. De behöver inte nödvändigtvis vara vackra, men spännande och intresseväckande. Kanske rentav konstiga.
Har du själv en sådan trädgård, som du skulle vilja visa för mig? Eller känner du till en gammal farbror nära sommarstugan som har gjort något speciellt av sin tomt?
Jag är mycket tacksam för alla uppslag, runt om i hela landet. Alla tips som leder till publicering kommer självklart att premieras med ett ex av boken, när den publicerats.
Vänliga hälsningar
Thomas