Christa
Man vill ju ha mycket blommor och inte allt för mycket och stora blad. Vilket gödsel tycker ni funkar bäst till pelargoner inomhus?

Mårbacka
Jag föredrar personligen hellre inget gödsel för rikligare blomning än för många stora blad. Jag satsar bara på omplantering i god näringsrik år varje vår istället.
Christa
CITAT (Mårbacka @ 28-04-2010, 16:47) *
Jag föredrar personligen hellre inget gödsel för rikligare blomning än för många stora blad. Jag satsar bara på omplantering i god näringsrik år varje vår istället.

Blir inte bladen bleka då?

Vad använder du för jord?
Mårbacka
Nej de blir inte bleka, varför skulle de bli det? Det händer dock ibland att de får en skvätt näringstillskott, när jag vattnar andra växter och det blir över lite.
Jag använder P-jord
Christa
CITAT (Mårbacka @ 28-04-2010, 17:22) *
Nej de blir inte bleka, varför skulle de bli det? Det händer dock ibland att de får en skvätt näringstillskott, när jag vattnar andra växter och det blir över lite.
Jag använder P-jord

Varför de skulle bli bleka? Tja, växter som får för lite näring blir bleka. P-jord - är det sådan för uteplantering du menar? Den är väl inte ens för urnor? Intressant att det funkar på krukväxter inomhus. Är det Hasselfors?

Jag läste att pelargoner vill ha genomsläpplig jord men det kanske inte stämmer då?
Sollan A
Använd vanlig bra blomjord inte pelargonjorden som jag tycker är urusel. Blanda i lite små lecakulor för att luckra jorden litegrann. Jag tar svag näringslösning vid var tredje/fjärde vattning ungefär- om jag kommer ihåg eller om de verkar vara lite taniga. Låt dem torka ut mellan vattningarna.
Pelargoner är tacksamma varelser... smile.gif
Lycka till!
Mårbacka
CITAT (Christa @ 28-04-2010, 17:28) *
Varför de skulle bli bleka? Tja, växter som får för lite näring blir bleka. P-jord - är det sådan för uteplantering du menar? Den är väl inte ens för urnor? Intressant att det funkar på krukväxter inomhus. Är det Hasselfors?

Jag läste att pelargoner vill ha genomsläpplig jord men det kanske inte stämmer då?

Nja, P-jord är både anpassad för inomhus- och utomhusbruk. Och ja det är Hasselfors.
Bassam
Hej
Näring som har mera N bra för blad men gödsel som har mera P_K bra för blommor och kan stärka växter mot sjukdom.
H:Bassam
Samsara
Näringspinnar har jag börjat använda, dels för jag glömmer det där med näring. Men dem dör ju inte om dem inte får näring. Bleka blad tycker jag mer syns när dem blir dåligt vattnade.
Jord använder jagär en blandning av torv, jord för urnor (ibland tar jag jord från rabatten om jag inte har tillräckligt hemma) och så blandar jag i cocosfiber. Det gör inget om inte jorden är lättgenomsläpplig, dem flesta sorter som finns i handeln är inte känsliga. Lättgenomsläpplig jord är mer för "samlar"pelargonerna som kanske kräver mycket mer, det är ju inte alla som kräver mer skötsel. Mina vilda pelargoner får ha cocosfiber och såjord i sina krukor.
Det fungerar för mig i alla fall tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon