Peztis
På dagis står ett litet äppelträd, tror det är Aroma. Det har kanske stått där i 5 år nu.
Som ni ser på bilden så är det VÄÄÄÄLIGT snett...

[attachment=49429:Bild0016_2.jpg]

Under vårens fixardag så planeras det att rikta upp det och någon har kommit med förslaget att dra ett spännband mellan det och det röda staketet några meter bort och sedan spänna det lite då och då. Den som kom med förslaget säger att hon vet en som har gjort så med bra resultat men jag känner mig rätt tveksam.
Kommer det inte att bli väldig belastning på barken där spännbandet sätts?

Någon som har bra förslag på hur man ska gå tillväga - om det ens är möjligt?
Peztis
Är det ingen som har några kommentarer?
Konstigt, här brukar de ju hagla! biggrin.gif
Huggorm
Du kan prova att spänna upp det, förmodligen kommer det funka bra. Du kan också gräva upp trädet, eller åtminstone ena halvan, och försöka trycka in jord under rötterna. Eller så låter du det helt enkelt vara, det behöver inte innebära problem att det lutar. Förmodligen har det anpassat sig efter sitt växtsätt nu, och skulle inte tycka om att ändras på
Peztis
Det där med att gräva upp det på ena sidan och rikta om det var vad vi diskuterade i höstas då önskemålet om upprätning först kom på tal. Vad som gjordes då var i stället en välbehövlig klippning av grenar mm.

Hade det varit mitt träd hade jag ju självklart försökt rikta om det långt tidigare - förstår inte hur det har kunnat bli så snett för det står inte utsatt för blåst eller så. Antagligen dåligt stagat från början...

Jaja, de får väl försöka dra det med spännband då... det var ju önskemålet från en av de som tycker mest om allt.
Cilla
Ser inte allt för svårt ut, men kan ta två säsonger. Lutningen går inte att lösa med beskärning.

Brett band, t ex bred, flerdubbel lakansremsa i enkel loop runt stammen, så långt ned som möjligt. Sno ett rep om remsan och sträck snett nedåt. Fäst i påle. Kräver lite plats, man kan inte sätta påle eller markfästet för nära trädet.

Detta kan göras nu, omsträckas en eller ett par gånger under säsongen. Tag bort anordningen i sensommar, sätt dit en ny nästa vår om det behövs.

Se till att materialet som ligger an mot stammen inte skaver och inte är snott runt hela stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon