Full version: Vårplantering
Veganvarg
Hejsan!

Jag är en glad nybörjare när det gäller växter utomhus...

Jag undrar hur man gör för att inte flytta/skada höstlökarna då man sätter plantor/frön på våren?

Eller är det bara att gräva på, och stoppa tillbaka lökarna om man skulle råka gräva upp en sådan? unsure.gif

mvh
/Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gräver på, kommer det upp lökar stoppar jag tillbaka dem eller så gräver jag ner dem någonannanstans där jag vill ha lökar. Ibland händer det att någon lök blir delad och då stoppar jag bara tillbaka bitarna.

Vet man med sig att man har någon riktigt exklusiv löksort som inte sprider sig villigt och man bara har några enstaka exemplar så kanske man bör undvika att gräva just på den platsen.
Kajsa
Markera i rabatterna, jag skriver på plaststickor för att komma
ihåg var jag har lökarna. Köpte en del fina Allium i höstas och dom får
inte grävas sönder. Svårt minnas exakt var man stoppat ner allt på våren.
kerstin z5-6
Den som uppfinner lökdetektorn ska jag hylla smile.gif men de går att gräva ner igen som tur är
Berith
Markering är bra. Jag klippte av lagoma bitar av lite grövre ståltråd (heter säkert nåt fint på latin) - böjde till en ögla i ena änden och målade dom sen i en lysande rödrosa färg. Ser ut som oljestickor ungefär fast mycket snyggare. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon