KRT
Har skickat maken att hämta vårt nya körsbärsträd (ett Sam på Gisela) och jag tänkte börja gräva, vilket gick jättebra ca 30 cm ner - sedan var det tvärstopp!!!
Begrep först inte vaddet var - kändes som det var ett tjockt lager paddad grus/sten/makadam, men det visade sig vara lera, ren jäkla rödbrun och blå lera, med massor av olikastora stenar "ingjutna" i den....

Har nu lyckats hacka upp ett hål på ca 75 cm diameter och kanske 40-50 cm djupt, men nu kommer frågan, hur ska jag gräva för att ge trädet bästa förutsättningarna att växa och frodas??? Vill ju inte att det ska drunkna om det blir en blöt sommar och hålet vattenfylls, men samtidigt kan jag ju inte gräva upp hela gräsmattan och lägga ny gjord. Att "dränera" med ett lager sten lär ju inte göra någon större nytta, om jag inte gärver jättedjupt och sedan fyller upp halva gropen, men helt ärligt börjar min rygg kännas en aningens anstängd som det är så det känns inte helt lockande smile.gif

Tips, råd eller erfarenheter?????
Platinum
Jag har körsbärs och bigarå träd hos mig som är etablerade sedan länge och även hos mig blir det "blålera" om man gräver sig ner (de träden i sig har en diameter på 30 cm så jag tror nog inte det är orimligt att de planterades in när huset var ungt, byggår 1939.)

Summa summarum, gräv en grop anpassad för det specifika trädet och fyll upp med jord efter dess önskan och glöm inte att vattna.
Jan af Lisö
30 cm jordlager räcker mer än väl. Plantera dessutom trädet på en kulle, lite tips finns här:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Själv tror jag att Gisela5 har relativt litet rotsystem så du (eller förhoppningsvis din make) behöver inte gräva någon bautagrop. Har för mig att jag läste någonstans att träd på Gisela5 behövde stöd livet ut, men min Burlat på Gisela 5 står utan käpp sen 2 års ålder (i 6 år nu) och det har gått bra.

Men när jag gödslar så måste jag lägga gödsel inom ett par decimeter från stammen, så jag drar slutsatsen att rotsystemet är litet.
Huggorm
Se bara till att trädet inte står i en svacka, så allt vatten rinner dit. Lerjord är egentligen näringsrikt och bra, bara man kan hantera vattnet
KRT
CITAT (Jan af Lisö @ 28-04-2010, 21:16) *
30 cm jordlager räcker mer än väl. Plantera dessutom trädet på en kulle, lite tips finns här:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Själv tror jag att Gisela5 har relativt litet rotsystem så du (eller förhoppningsvis din make) behöver inte gräva någon bautagrop. Har för mig att jag läste någonstans att träd på Gisela5 behövde stöd livet ut, men min Burlat på Gisela 5 står utan käpp sen 2 års ålder (i 6 år nu) och det har gått bra.

Men när jag gödslar så måste jag lägga gödsel inom ett par decimeter från stammen, så jag drar slutsatsen att rotsystemet är litet.

Tja, det var faktiskt jag som grävde smile.gif, men det blev en ganska stor grop som jag fyllde med en blandingav fin kompostjord och den gamla lerjorden..... Planterade dessutom trädet på en liten "kulle", precis som beskrevs i länken.

Huggorm - Den hörnan av trädgården var faktiskt tidigare den fuktigaste - men sedan vi tog ner några stora tallar och granar som alltid skuggade så är det inte ett problem längre!

Bara att vänta ochha tålamod då, tur att det redan är runt 2 meter högt smile.gif
Piccante
Körsbär brukar inte vara speciellt kinkiga på lerjord, så det lyckas nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon