Full version: Kaktus?
furir
Hejsan på er kunniga,

Jag bor i ett högt hyreshus och ibland händer det att någon har lagt ut sticklingar för oss andra hyresgäster att ta utav. En dag när jag kom hem från jobbet så såg jag att det låg några sticklingar på bänken i trapphuset och jag tog ett par av dem som fanns. Jag har satt sticklingarna i vatten och det har kommit rötter på dem så snart är det dags att sätta dem i jord. Men jag vet inte vad det är för växt, gissar att det är en typ av kaktus, men jag är väl helt ute och cyklar, eller?

Finns det någon som kan tala om för mig vad det är för växt och vad för typ av jord den vill ha samt hur den ska skötas?

Mvh
Roger.
Platinum
Ser ut som skott av stapelia, sort osäkert innan den blommar. Själv har jag sorten Stapelia grandiflora som nog mer är känd som Asblomma eller Purpurordenstjärna.

Lånar en bild från nätet för att visa på växtformen
Bassam
Hej
Det finns lag skötsel som passar alla kaktus :
1vattna 1gång på månad på sommar tid , 1-2gångar under vinter,
2gödning svag näring men gödning inte på vinter,
3 den ska stå på ljus direkt sol, tål temperaturen till plus 15.
Obs Jag tycker att den heter: Kanteuforbia Euphorbia heptagona

H:Bassam
Erland
Jag håller med om att det ser ut som en Stapelia vilket inte är en kaktus utan tillhör samma familj som porslinsblomma (Apocynaceae
tidigare Asclepiadoideae).
Beträffande Bassams kommentar att kaktusar bara ska vattnas en gång i månaden vill jag kommentera att om man villa att de ska växa bra så vattnar man så fort jorden torkat ut. På vintern mår de flesta kaktusar bäst om de hålls helt torra, åtminstone om de hålls någorlunda svalt. Stapelia där emot är inte så suckulent så den bör få lite vatten med långa mellanrum på vintern.
evaisa
Tack Erland!

Det behövde jag veta. Jag bytte till mej en staphelia här förra året och tror att vi börjar komma överens nu.

Furir?! Tänk på att ge den genomsläpplig "jord".

Eva
furir
CITAT (evaisa @ 28-04-2010, 23:53) *
Furir?! Tänk på att ge den genomsläpplig "jord".
Eva

Hej Eva,
genomsläpplig jord kan det vara vanlig blomjord med perlite i?

Roger.
evaisa
Furir Roger,

Till mina sansevierior har jag kaktusjord uppblandad med perlite. Jag tror att staphelian har samma 'Jord'. Fast jag vet inte riktigt vilket den helst vill ha - kanske även lite sand eller grus i?

Eva
varghem
Jag har mina i lite olika krukväxtjordar, dels utan och dels med perlite.... dom trivs i vad som bara man inte övervattnar
Blommorna är jättefina så länge man inte sticker näsan i dom biggrin.gif
evaisa
varghem.... det känns lugnande... för nu har jag nya knoppar (de förra föll av) på min..... å inte vill jag ha...... stinklukt :-)
varghem
evaisa... det beror helt och hållet på vilken sort stapelia det är... vissa luktar väldigt mycket och vissa bara när man rör vid dom...
furir
Nu har det gått lite drygt ett år sedan jag startade den här tråden och min 'stapelia' har vuxit ganska så rejält med nya "pinnar" som håller på att fylla ut krukan. Det har börjat komma knoppar på den också som jag hoppas ska klara sig, bara det inte visar sig vara en stinkare, vill gärna se hur blommorna ser ut. Har ingen bild på den i skrivande stund, får ta en i morgon när det är ljust.

Sådär, nu har det blivit ljust.

Uploaded with ImageShack.us

evaisa
GRATTIS!

Du får skicka ett doftprov sen :-)
varghem
mina blommor lyser med sin frånvaro i år... grattis furir
evaisa
Vattna den gärna lite extra när det är blommor på gång.
furir
Så här ser "aset" ut nu. Jag hoppas verkligen att knoppen slår ut så jag får se hur blomman ser ut i verkligheten.
http://s1209.photobucket.com/albums/cc381/furir/Asblomma/
djur7
Vad spännande och se... Men hur lyckas ni få blommor jag har inte lyckats och har min i flera år. Hur sköter du din?
furir
Jag har min stående i köksfönstret som ligger i väster. Vattnar en till två gånger i veckan, ibland vattnar jag inte alls på två veckor. Blir det nåt på de växter som står där så blir det. Annars så gör jag inget speciellt. Näring har de inte fått på drygt ett år, kanske skulle börja med det igen.
varghem
Jag har aldrig gett mina näring... dom växer och blommar ändå
furir
I natt eller idag började "aset" att öppna sig, ska ta en bild när den är helt utslagen. Den är röd så då gissar jag på att det är en purpurordernstjärna?!?!
furir
Så där nu en timme senare så är hela blomman utslagen. Jag känner ingen stank än om jag inte stoppar näsan i blomman, den lukten var allt annat än angenäm. Och hårig är den också. Jag lägger iaf upp länken till mitt asblommealbum så får ni se hur mitt "as" ser ut. Jag kanske skulle ha vänt på tumstocken, men men, man ser på ett ungefär hur stor blomman är.
http://s1209.photobucket.com/albums/cc381/furir/Asblomma/
varghem
Den är så underbar wub.gif bara den ville blomma lite längre än den gör.
furir
Hur länge brukar de stå sig?
varghem
mina var då överblommade nästa dag tror jag, inte lång stund att beundra skönheten så passa på medan den visar sig biggrin.gif
furir
Nu har den vänt ut och in på sig själv och den har redan börjat producera nektar. Jag har lagt in några bilder till i albumet, det är väl inte de bästa men man ser lite iaf.
joho_150
Vad gör man för fel när knopparna bara torkar och trillar av :/
furir
CITAT (joho_150 @ 12-08-2011, 14:24) *
Vad gör man för fel när knopparna bara torkar och trillar av :/

Jag skulle gissa på att man vattnar för lite då. Jag har fått massor med knoppar som har ramlat av innan det har kommit några som är mer livskraftiga. Men med vattningen kan jag kanske ha fel. Jag brukar iaf vattna lite oftare när det är knoppar på mina växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon