kerstinh
Hej,
Jag undrar om det är någon som har tipps på hur man får kålrabbin att växa som den ska. När jag var liten var det alltid en av de grönsaker vi barn fick så själva eftersom det var så idiotsäkert. Detta var i norra Tyskland, så lite annat klimat än här, så jag funderar på om jag gör något fel eller om det helt enkelt inte går här (för långa dagar kanske?). Jag bor i Skåne, så det borde ju gå, men samtidigt så är ju inte kålrabbi så himla vanligt i Sverige överhuvudtaget, så det kanske är en liten varningsklocka på att det inte fungerar här? Men om det är någon som lyckas, snälla, säg till mig hur jag ska göra! Det är så himla gott ju! :-) Förra året blev det inte en enda kålrabbi som lyckades. :-(
/Kerstin
Preussen
jodå, det ska gå även i Schonen (skåne för er som ej förstår tyska). Har sett fina exemplar ända uppe i Mälardalen. Hur gjorde du förra året? Täckodlade du? Fiberduk? Bevattning? Näring? Såtid?
katah
Jag odlar i Östegötland och det fungerar.
Men jag förodlar plantorna. Sådde några dagar sedan och ska omskola dom sedan.
Jag planterar dom ut i början av juni.
Jag har inte frösådd dom ut direkt, men tänkte testa i år någon sådan också.
Mina kålrabbisar kommer i god tid så jag har funderat om jag skulle så dom lite i omgångar.

Jag har förbättrat lerjord ( kålväxter gillar väl bäst lerjord ?) och täcker med gräsklipp.
Åsa, mälardalen zon 2
Kålrabbi brukar inte vara några problem att odla och det brukar funka bra med direktsådd MEN man bör ha näringsrik lerjord för att det ska funka riktigt bra + se till att gödsla och vattna regelbundet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon