Full version: Avtäcka rosorna?
Fjällroosens
När är det dax att ta bort juteväven från rosbuskarna?? Jag bor i zon8.
Kajsa
När det börjar grönska, antar du har mycket tuffa rosor där uppe så det ska nog gå vägen. Har du inte allt för många kan du väl alltid kasta över väv någon enstaka natt om rosorna fått små blad.
Fjällroosens
Jag har packat in rosorna så ordentligt även fast det är tåliga buskrosor, men jag har väl gullat lite med dom. Jag får lätta lite och se om dom börjat växa. Annars är det nog några veckor kvar innan det grönskar. Jag har även satt två lavendel brevid rosorna och kupat upp jord ordenltligt och även lagt en stor hög med granris över. Dom tittade jag på och tro det eller ej men dom verkar ha överlevt av det jag såg när jag smygtittade tummenupp.gif
Ezereht
Jag skulle väntat 2 veckor... men det är ju jag.
Kajsa
Kan man ha lavendel i zon 8 dom fryser bort hos mig, jag sätter isop istället den är tuffare.
Fjällroosens
Jag tror nog att det är en lyckoträff med lavendeln. Den går nog inte här alls. Men jag sådde frön själv och satte ut plantorna på sommaren brevid rosorna. Dom var ju inte så stora när det var dax att täcka dom (ca 2dm), så jag kupade jord över nästan hela plantan och sen massor med granris. Och som sagt, dom har nog överlevt denna vinter ialla fall. kan ju bli tufft att täcka på samma vis när och om dom blir större.
Men jag tror nog att jag lugnar mig lite med att ta bort "rocken" på rosorna. Men jag måste nog lätta lite på rocken och titta in för att se hur dom mår rolleyes.gif
Ezereht
Mina lavendel har också klarat sig bra, och grannens. Jag satte lite sticklingar av den jag har förra sommaren, och dom verkar också alla klarat sig. Men jag täcker den lite över vintern. Jag hade en krukar hjälpligt över, grannen lite fiberduk. Men det tar ett tag innan den kommer igång och blir fluffig och fin efter vintern, så jag kan se vitsen med lite andra perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon