Full version: mangoträd
maja55
Jag har planterat en mangokärna som kom upp väldigt snabbt. Det är nu en rak stam med en fin klase bad c a 15 cm hög. Jag undrar när och ska man klippa stammen för att den ska grena sig? Jag har två kärnor till som ligger i vatten och ska snart planeras, jag delar inte kärnan . det går tydligen att sätta hela kärnan. Hoppas någon har ett svar till en nybörjare på mango.
Alexander-VG-zon3
det beror ju på hur du vill ha din mango, som en buske eller som ett uppstammat träd.

vill du ha som en buske kan du toppa den nu. och så toppar du dom nya grenarna som kommer. vill du ha ett stamträd så väntar du tills den nått en höjd av 50-150cm innan du toppar den.

du kan också låta den växa som den själv vill, men då grenarna den sig inte förens den blivit ganska hög. då dom är träd som i naturen bildar först en rak och kraftig stam innan dom bildar grenar.

du måste inte ta av höljet om kärnan, dock gör du det så gror dom oftast snabbare. har du kvar det tjocka fiberhöljet så är det bra att ha den i vatten innan man sår så att höljet är mjukt.
Rebecca
Jag har en liten undran. Min mango har nu nått knähöjd om den står på golvet. Den har tre "våningar" med blad, varav de översta börjar räta upp sig och bli gröna istället för röda. Om jag vill ha ett mindre träd att ha inomhus, hur ska jag gå tillväga då? Låta den växa ett tag till och sedan toppa, eller ska jag helt enkelt låta den sköta sig själv totalt?
Rebecca
*puff*
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 29-04-2010, 11:37) *
vill du ha ett stamträd så väntar du tills den nått en höjd av 50-150cm innan du toppar den.

CITAT (Rebecca @ 22-06-2010, 19:26) *
Om jag vill ha ett mindre träd att ha inomhus, hur ska jag gå tillväga då? Låta den växa ett tag till och sedan toppa, eller ska jag helt enkelt låta den sköta sig själv totalt?

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon