pelargontjejen
[attachment=49454:DSC00797.JPG][attachment=49455:DSC00796.JPG]Köpte två pelargoner på plantagen men det stod inte vad det hette. Någon som vet? Den vita har stora blommor, tror det är en Engelsk med tank på bladen rolleyes.gif
Tottes matte
Hej,

Dina pelargoner ser ut att vara antingen Engelska pelargoner el. Ängspelargoner. Dessa två sorte är inte så enkelt att skilja åt, men skötsekn är densamma. Mina blev som kuddar av alla blommorna de gav mig.
Växten är tät och det gäller att ibland titta in i lummigheten pga om de håller sig friska. Jag såg dessa också på samma växthus, men var ute efter en fuchia på stam. Jag lyckas inte med de små att växa, även att jag gillar dom oerhört mycket.
Jag har verandan full med pelargoner, nyplanterade och i väntan att få komma till växthuset. Men det får dröja lite till. visserligen har jag en frostvarnare och varmfläckt, men växhuset är onödigt stort att värma upp så jag väntar. fick växter och sticklingar fr. Odla. Nu. och har planterad under dagen. tredje gången gilt!
Har tidigare sickat efter både sticklingar o växter av två välkända ställen, men de har jag fått returneta eller har fått slänga dom. Jag blev verkligen glatt överraskad. Om du tittar på deras pelargonsidor, så kanske kan du få säkrare svar till dina vackra skönheter. Lycka till! tummenupp.gif bravo.gif
nadde
Om du vill veta det exakta namnet kanske du ska åka tillbaka och fråga? Ofta vet de vad pelargonerna heter fast det inte står någonstans =)
Tottes matte
CITAT (nadde @ 08-05-2010, 11:11) *
Om du vill veta det exakta namnet kanske du ska åka tillbaka och fråga? Ofta vet de vad pelargonerna heter fast det inte står någonstans =)

Hej pelargonflicka,

klokaste svaret fick du av den som skrev att du skulle åka och fråga vad de heter och hur man sköter dem. Jag har själv ett ärende tid för jag köpte en fuchia på stam och de sa att jag skulle byta till större kruka, men har inte gjort det än. från båttenhålen synns inga rötter som vill ha större kruka. Har jag fel?
Jag är inte så hemma med fuchior, de brukar inte "gilla" mig, el. vad det nu är, men pelargoner brukar växa över huvud på mig. Jag ville trots allt ha en fuchia. Har misslyckats med de små i vanl. storlek nästan varje sommar.
Min nya stamfuchis och "slänger" blommknoppar efter mig, men annars ser löven och grenarna helt ok ut.
vet någon att ge mig råd ang. denna fuchia? ranting.gif
pelargontjejen
Skötseln vet jag allt flirting.gif men det var bara namnen jag funderade på.. Har hittat namnet på den ena iaf, ja jag får nog åka och fråga precis som ni säger, ska ta det nästa gång jag åker dit (14 mil ToR) så man åker inte precis för enbart det flirting.gif

pelargontjejen
CITAT (Tottes matte @ 08-05-2010, 13:49) *
Hej pelargonflicka,

klokaste svaret fick du av den som skrev att du skulle åka och fråga vad de heter och hur man sköter dem. Jag har själv ett ärende tid för jag köpte en fuchia på stam och de sa att jag skulle byta till större kruka, men har inte gjort det än. från båttenhålen synns inga rötter som vill ha större kruka. Har jag fel?
Jag är inte så hemma med fuchior, de brukar inte "gilla" mig, el. vad det nu är, men pelargoner brukar växa över huvud på mig. Jag ville trots allt ha en fuchia. Har misslyckats med de små i vanl. storlek nästan varje sommar.
Min nya stamfuchis och "slänger" blommknoppar efter mig, men annars ser löven och grenarna helt ok ut.
vet någon att ge mig råd ang. denna fuchia? ranting.gif

Här är en länk med lite kort skötselbeskrivning: http://www.eragarden.se/Default.aspx?TabID=142&LangID=2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon