SagaVind
Jag planerar att snickra ramar (typ pallkragar) runt mina befintliga trädgårdsland och höja odlingsbädden med ca 1,5 dm. Nu är det ju helt tomt i landen så det är ju bara att öka på mängden jord och div jordförbättring men... - i ena änden av en av bäddarna står min rabarber kvar...

Jag vill gärna ha kvar rabarbern just där och är så glad åt att den ÄNTLIGEN har etablerat sig och börjat ge rikligt med härlig rabarber så jag flyttar den ogärna.

Det jag nu funderar på är om jag kan lägga det nya jordlagret (ca 15 cm tjockt) direkt över rabarberskotten (som nu är ca 2-3 cm höga) och skotten sen letar sig upp genom jorden och "höjer upp sig själv" till den nya nivån eller om jag kväver/dödar plantan om jag gör så?

Någon som vet? Någon med egen erfarenhet? OM det inte går, hur ska jag då göra?
Jag känner mig helt villrådig så jag tar mycket tacksamt emot förslag och tips!!!
Preussen
nu vet jag inte hur det ser ut men om din rabarber nu etablerat sig där och du vill ha den där, varför "rama" in den? kan du inte göra ramen kortare?
SagaVind
Det är egentligen bara för att få det enhetligt och betydligt mera lättskött som jag vill ta med rabarbern i odlingsbädden. Bädden kommer bli ca 3,5 meter lång och tanken är att rabarbern ska få bre ut sig i den ena änden.

Så någon - kan jag lägga jord över befintlig planta??? confused.gif
ingrids
Lite skeptisk till att täcka med så mycket och en etablerad rabarber har en schysst pålrot vilket kan göra den bökig att flytta. Jag sjävl skulle nog acceptera ett "förlorat år", gräva upp, eventuellt dela av och plantera på rätt djup.
Peztis
Du kan ju även göra en egen ram runt rabarbern så hör den ihop men med en lägre nivå...

Eller så gör du ramen nu men höjer inte upp just där rabarbern är och sedan när den lägger av framåt hösten så gräver du upp den och höjer jorden då. Lägg några stenar som barriär mot jorden så länge. Eller av virke...

Rabarber är ju ena tåliga rackare så den klarar ju en omplantering - men jag hade inte gjort det nu när den precis har börjat titta upp.
Daniel83
Behöver du höja upp den helt? Du kan inte låta rabarbern vara lite lägre än de övriga, möjligen höja enbart lite åt gången?
ingrids
Petzis (eller någon) - eftersom jag står inför ett likande dilemma, när är det läge att plantera om sin rabarber om man inte ska göra det precis när den tittat upp?
SagaVind
Bra tips, stort tack alla ni!
Nu lutar det åt att jag delar av "lådan" och låter rabarbern vara på sin nivå och höjer bara jordnivån i den andra delen... tror det blir bra!

Rabarbern har varit lite svårflörtad att få igång och när den nu äntligen har gjort det så är jag så rädd om den - det blir ju ingen sommar utan rabarberpaj och rabarberdricka...! smile.gif
therese.kvist
Tänk på att rabarbern kan suga näring ur grannlådan med! Känner några som hade såna problem med sitt land de fick det aldrig att fungera men det visade sig att det var en rabarber lite längre bort som hade gjort rötter bort till kökslandet och sög i sig all näring, det hade sett ut som en bläckfisk när de grävde upp allting!
Peztis
Men jisses då! Det måste finnas väldigt många olika sorters rabarberrötter för mina har då inte agerat så invasivt! De har sin pålrotsliknande historia där under som sträcker sig kanske 20 cm ned.

Som jag skrev ovan så hade jag planterat om framemot hösten när den har lagt av. Jag gjorde det i höstas och nu har mina satt igång jättefint - samtliga har satt igång, även de rötter jag trodde var livlösa och slängde på komposten!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon