Full version: ogräsrecept
Malin_MeL
I senaste mersmak eller vad coops tidning heter så var det ogräs-recept.
jag har gott om både kirskål och maskrosblad! ska testa iår, det ska ju vara gott.
Åsa, mälardalen zon 2
Annars går det ofta bra att anvnda spenatrecept och bara byta ut spenaten mot kirskål, jag har redan ätit flera kirskålspajer och jag tänkte testa lax och kirskålslasagne i veckan.
Malin_MeL
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2010, 18:19) *
jag tänkte testa lax och kirskålslasagne i veckan.

det lät ju spännande!

kommer nog "skörda" en del idag....
vitavargen
CITAT (Malin_MeL @ 29-04-2010, 20:34) *
I senaste mersmak eller vad coops tidning heter så var det ogräs-recept.
jag har gott om både kirskål och maskrosblad! ska testa iår, det ska ju vara gott.

Såna idéer gillar jag.

Kirskål steks med lök. Man kan blanda i fet grekisk yoghurt och lite salt och peppar. Sen rullar man hela härligheten i en libabröd. Vårrullen är klar.
zissi
Det gör du rätt i Malin! Kirskålssoppa och kirskålsscones är det jag gjort i ogräsväg i vår. Nässlorna är så pyttesmå här annars är det min favoritorgräs wub.gif
[attachment=49556:Hembakat...opa_m.m..JPG]
Malin_MeL
CITAT (zissi @ 02-05-2010, 13:35) *
Det gör du rätt i Malin! Kirskålssoppa och kirskålsscones är det jag gjort i ogräsväg i vår. Nässlorna är så pyttesmå här annars är det min favoritorgräs wub.gif
[attachment=49556:Hembakat...opa_m.m..JPG]

det ser gott ut!

jag testade lite stekt kirskål till lunchen igår, jag tyckte det var gott, men lite fibrig
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara ta de yngsta mjuka skotten + jag hackar dem efter förvällning och då känns de inte fibriga.
zissi
Dagens enkla och goda nässelbröd:

5 dl mjölk (el. vatten) 37 grader
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2 tsk salt
1-2 msk honung
3 msk linfrö
1 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
9-11 dl vetemjöl
150 g förvällda och hackade nässlor (= 3 dl förvällda = drygt 1 liter färska tror jag)

Gör en deg och låt jäsa 30 minuter i bunken under bakduk.
Kavla ute degen så den passar i en bakpappersklädd långpanna. Skär försiktigt i rutor och nagga. Jäs 30 minuter till.
Grädda i 220 grader i 12-15 minuter.

Byt ut nässelhacket mot 2-3 stora finrivna morötter och vips blir det ett morotsbröd tummenupp.gif

[attachment=49928:Hembakat...20100512.JPG]
Myosotis
Vad gott det låter, det ska jag testa. Man kan väl ta torkade nässlor också andra årstider?

CITAT (zissi @ 02-05-2010, 13:35) *
Kirskålssoppa och kirskålsscones...

Har du recept på det också?
zissi
Nässel/kirskålssoppa

2 l färska nässlor/kirskål/spenat
2 msk smör
2 msk mjöl
9 dl färdigblandad höns- eller grönsaksbuljong
1 dl grädde (kan minskas)
ev. ½ gul lök
ev. ½ dl klippt gräslök

Gör så här:
- Skölj nässlorna/kirskålen noga.
- Lägg nässlorna i kokande lätt saltat vatten, koka 5 min och häll sen ut kokvattnet.
- Hacka nässlorna/kirskålen och fräs dem i smöret tillsammans med löken.
- Strö över mjöl, rör om och späd med buljongen lite i taget. Låt småkoka 5 minuter.
- Tillsätt grädden och smaka av med salt o peppar
- Strö över hackad gräslök vid serveringen
- Kokta, ev. delade ägg och ett gott bröd (gärna surdegsbröd förstås) serveras till soppan.

Till sconesen ( g.gif stavas det så) tog vi ett vanligt sconesrecept från kokboken och bara la till hackade färska nässlor men nästa gång ska jag testa att förvälla nässlorna först och sen hacka och ha i det i brödet. Tror det blir lite saftigare då.

Egentligen var det det här receptet i länken från COOP (som Malin Mel tipsade om) vi blev inspirerade av, men det skulle ju vara torkade nässlor i ....så därför blev det som det blev... Ska plocka massor av nässlor i helgen och torka tänkte jag.

http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/n/naesselscones/
Myosotis
thanks.gif
mejram
I dag bidde det nässelpesto. En kasse nässlor förvälldes och trycktes ner i mixern med olivolja, vitlök, pumpafrön, solrosfrön och parmesanost. Lite citronsaft och salt och voila - det perfekta grilltillbehöret! Plötsligt är jag inte lika ivrig att gräva bort nässeleländet...
netaave
Maskrosvin:
10 liter

7 liter maskrosblommor
1 kg russin
Saft av 4 citroner
6 mg B-vitamin
4 g jästnärsalt
vinjäst, se mängd enligt paket
2,5 kg socker
Så här lagar du Maskrosvin:

Koka upp 7 liter vatten. Lägg maskrosor, russin och citronsaft i en stor jästhink och slå över kokande vatten. Rör om. Täck över med en handduk och vänta tills temperaturen sjunkit till 20 grader. Mät med termometer innan du tillsätter jästnärsalt, jäst och B-vitamin. Rör om och ställ att jäsa. Blommorna bilder ett lock som ska tryckas ner några gånger om dagen då och då för mer smak. Efter 4 dagars jäsning tappar du om vinet och tar bort maskrosor och russin. Rör i sockret så att det löser sig och justera upp mängden med ljummet vatten till 10 liter. Låt jäsa vidare med jäslås tills jäsningen avstannat efter några dagar. Sockerhalten ska ha sjunkit rejält. Smaka på det också. Dra om det till ett nytt kärl utan bottensatsen. Vinet gör då ett sista ryck och efter något dygn kan du avsluta gäsningen med lite vinsvavla för att vara säker på att det inte fortsätter jäsa efter buteljering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon