Sussie F-Flower
Smakade som en blandning mellan citron och aceton. Sur.

Den var mjuk som ett väl moget fikon. Har ett lite "halvludet" skal som känns lent.
Hårda kärnor, men inte lika hårda som granatäpplen. Fast nästan.

Vad kan det vara??? Tänkte naturligtvis prova att så kärnorna. naughty.gif
//Sussie.
Biggan_
HÄR finns en lista med exotiska frukter.
Det är ju inte säkert att din är med där!
foxylejdy
Är det inte passionsfrukt?
Fast jag brukar vänta med att äta mina tills skalet blir lite skrynkligare..
Sussie F-Flower
CITAT (Biggan_ @ 30-04-2010, 00:59) *
HÄR finns en lista med exotiska frukter.
Det är ju inte säkert att din är med där!

Tack Biggan!
Nu har jag gått igenom hela listan som du länkade till. Min frukt fanns inte med där. I alla fall inte på någon bild.
Jag fortsatt att googla i över en timme men har ännu inte hittat någon sån här frukt, någonstans. Hittade massor med sidor med exotiska frukter men inget napp...

Den är ungefär 8 cm lång.

Tack ändå. Jag får fortsätta att leta...

CITAT (foxylejdy @ 30-04-2010, 09:03) *
Är det inte passionsfrukt?
Fast jag brukar vänta med att äta mina tills skalet blir lite skrynkligare..

Nä, det är inte passionsfrukt. Den är ju rund. Fast den påminner om passionsfrukt inuti.
Alexander-VG-zon3
jo det är en typ av passiflora-frukt. det är en banan passionsfrukt, exempel Passiflora mollissima får sådana frukter (likaså som andra arter får).

dock brukar dom bli mer gula som mogna. sår du fröna så kommer du få en tropisk passiflora som vill ha lite mer värme än passiflora edulis som man kan hitta i matbutiken.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 30-04-2010, 10:16) *
jo det är en typ av passiflora-frukt. det är en banan passionsfrukt, exempel Passiflora mollissima får sådana frukter (likaså som andra arter får).

dock brukar dom bli mer gula som mogna. sår du fröna så kommer du få en tropisk passiflora som vill ha lite mer värme än passiflora edulis som man kan hitta i matbutiken.

Tack Flaxss!!! yahoo.gif Nu har jag hittat den när jag fick reda på vad jag skulle söka på!!!

Här har ni om ni vill läsa: http://images.google.se/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1

Klart att jag ska så kärnorna!!! whistling.gif biggrin.gif
zaaritha
Babaco?
Sussie F-Flower
CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 21:50) *
Babaco?

Tack Zaaritha!
Nä, den är femkantig i genomskärning. Trodde också först att det var den men sedan när jag läste om den så var babacon mycket större samt 5-kantig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon