Full version: Rådjur och tulpaner
skogstroll
Har lite funderingar över "mina" rådjur... de har ätit hos oss i vinter och knaprat i sig lite växter som spirat. Nu har jag tulpaner vars knoppar sticker upp en bit. De har inte rört dem förut av någon obegriplig anledning men jag är lite orolig ändå. Tror ni att de glufsar i sig dem och att man kanske bör täcka dem eller nåt? Är det blodmjöl de inte gillar?
Eva i Stuvsta
Jag brukar blanda blodmjöl, vatten och krossade små pepparfrukter (eller cayennepeppar) och lite matolja och skvätta ut över tulpanerna. Det ser lite fläckigt ut på nära håll kanske - men man får ju ha dem kvar! Och på lite håll syns det inte. Oljan är för att det ska sitta kvar lite längre.
Det funkar hos oss, de har varit på grannens tulpaner men inte våra.
skogstroll
CITAT (Eva i Stuvsta @ 30-04-2010, 11:16) *
Jag brukar blanda blodmjöl, vatten och krossade små pepparfrukter (eller cayennepeppar) och lite matolja och skvätta ut över tulpanerna. Det ser lite fläckigt ut på nära håll kanske - men man får ju ha dem kvar! Och på lite håll syns det inte. Oljan är för att det ska sitta kvar lite längre.
Det funkar hos oss, de har varit på grannens tulpaner men inte våra.

det var ett bra tips, det ska jag testa! tummenupp.gif
therese.kvist
Tänk på att blodmjölet ser ut som tjära när det blir blött om det ligger tjockt och blir svarta äckliga klumpar om det kommer på växterna... Inget farligt men fult!
Bassam
Hej
Jag tycker det är bra om man strö mjölblod mellan dom.
H:Bassam
Laura
Jag har matad 'mina' rådjur hela vintern och nu har jag fullt med tuplaner (knoppar och blommor) och dem har inte rört dem! happy.gif Iofs har vi miljarder vitsippor att distraherad dem med giggle.gif De glufsar verkligen i sig dessa vackra små blommor och har inte rört det renfor som finns kvar från vintern... biggrin.gif
vitavargen
Det var en äldre som använde sig av de leksaker som liknar blomman Blåstjärna. Hon satte de bland sina tulpaner. När det blåste på dem srurrade dem och rådjuren blev skrämda smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon