SagaVind
Maken o jag ska fira Valborg med att snickra egna pallkragar och jag vill gärna ha en svart utsida på dem. Vad har ni andra målat/behandlat era kragar med? Vad är ofarligt för grönskerna (och för oss som ska äta dem!) och vad ger träet lång livslängd? Hur har ni andra gjort och vilka erfarenheter har ni - bra eller dåliga??? Jag är jättenyfiken - vill veta ALLT!
ulleW
Jag målade mina pallkragar svarta förra året och valde då en oljelasyr färg som jag tyckte blev bra. Eftersom det var en lasyr så fick jag måla 3 lager för att få dem så mörka och täckande som jag ville ha dem. Insidan oljade jag in med vanlig träolja, hoppas att det ökat livslängden något i allafall. Helst ska man nog olja in dem varje år men det har inte jag orkat bry mig om i år.blush.gif
Hoppas du får riktigt snygga pallkragar nu, jag är helnöjd med mitt färgval, Det är väldigt fint med den gröna växtligheten mot de svarta kragarna!
SagaVind
ulleW: Det låter jättesnyggt! Vilken sorts oljelasyr använde du (tillverkare?) och var den giftfri? Lasyr ger ju en snygg yta så det skulle jag gärna använda!
ulleW
Tyvärr hade jag inte sparat burken och jag kommer inte ihåg vilket märke oljelasyren hade, men den var fri från skadliga gifter. Åker du till en färgaffär så kan de säkert hjälpa dig hitta en lämplig olja, lycka till!
JRo
Jag har precis målat mina hemmabyggda odlingslådor med en grafitgrå lösningsmedelsfri linoljefärg och de blev jättefina! Linoljefärgen är så vacker, har en helt annan lyster än annan färg tycker jag. Hur länge de kommer att hålla vet jag inte...
Insidan har jag inte målat, de ska bara få lite olja, sen ska jag klä insidan med takpapp som ska hänga lite över kanten, jag hoppas att det ska stoppa eller i alla fall minska antalet sniglar som tar sig upp.
MissB
Jag såg nån bild när jag surfade runt på pallkragar som var målade med svart falu rödfärg. (Visst låter det knäppt, men den heter tydligen så) Det var jättefint!
Rigoletto
Titta på Gysinge Färg AB och deras linoljefärg.

http://www.gysinge.nu/products.php?product...252doch-inomhus

Hälsningar Ann
nexon
Det finns falu färg som är svart. Jag målade min plantlåda som är 1*3 m med tjära. Den var svart förra sommaren men nu är den brun, får ge den en omgång till. Har även gjort några små kantstöd runt träd och krusbärsbuske, de har jag bränt med gasolbrännare. Ger ungefär samma skydd som tjära, men det är 100 procent naturprodukt.

therese.kvist
Kanterna är viktiga att måla det är ju den delen som kommer suga vatten när de står i jord, mina som var obehandlad plyfa var som jord under, men visst det tog några år! Så att lyfta upp dom ur jorden på vintern är ju inte fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon