cecbur
Jag har en liten gräsmatta (ca 4X4m) på östra sidan av huset. Jag funderar på om jag skulle kunna odla bär och frukt där? (Tyvärr inte på solsidan.) Jag hade hoppats på ett dvärg-fruktträd, vinbär, krusbär, hallon, björnbär, smultron, körsbärsbuske, etc.

Solen försvinner runt hörnet före lunch, så jag undrar vad som kan vara ide att plantera? Skörden behöver inte vara stor, men något vill jag ju kunna äta från plantor, buskar och träd. Grannarna har smultron i samma läge, och de får bär på sina plantor.
Är det någon som har tips på vad som kan fungera? Det får inte vara något som kräver mycket skötsel, det hinner jag inte.

Om ni har något som kan delas så köper jag gärna, men annars är jag lika glad att få namn på sorter som jag kan beställa via någon plantskola.

Tacksam för tips
:-)
/Cecilia
Bassam
Hej
Du kan men de kan inte ge mycket frukt.
H:Bassam
katah
Svart vinbär fungerar även i lite skuggiga lägen.
Björnbär utvecklas rätt sent även i solen, jag misstänker att du inte hinner få mycket av den i skuggan.

Krusbär kommer tidigt i sommaren, den kanske orkar göra bär, men kommer ev. lite senare.
Men jag har ingen fakta om krusbär och skugga det är bara min gissning.
Maj-Elén
Hej, du skriver inte i vilken växtzon du bor, men i zon 1-3 kan du ha blåbär i det läget. Maj-Elén
cecbur
Tack för tipsen. Jag ska pröva med krusbär. (Blåbär växer massor i skogen 100m bort.) Är det någon som har tips på vilken sorts krusbär som bäst tål skugga? Jag gillar de röda, men de kanske är extra solkrävande?

Jag bor i Sollentuna. Här möts växtzon 2, 3 och 4

Hur är det med fruktträd. Vilken sort kan ge åtminstonde lite grand i halvskugga?
Bassam
Hej
vi har princip i trädgården att alla växter som ger frukt och blommor behöver mera solen
H:Bassam
cecbur
Tack Bassam, jag vet. Tyvärr har jag inte möjlighet att plantera särskilt mycket på den sidan. :-( Därför tänkte jag försöka göra bästa möjliga av vad jag har.
Kvirre
CITAT (katah @ 30-04-2010, 21:25) *
Svart vinbär fungerar även i lite skuggiga lägen.

Så svarta vinbär klarar mer skugga än röda? Hur många timmar måste svarta resp röda ha minst ha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon