Full version: Pelargon bebisar
nadde
Jag hade några pelargon frön hemma. På förpckningen stog det Pelargon Video F1. Är det sorten då eller?
I vilket fall planterade jag fröna i en äggkartong tongue.gif. Nu har de grott och börjat titta upp biggrin.gif Jag är nybörjare så vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Jag undrar även när jag ska plantera om dem.

Jag har en till liten fundering.... Jag beställde pelargonsticklingar här från odla. JAg fick dem i förgår. Vissa har lite gula blad, vad ska jag göra åt det? och är det någon fara?

Tack på förhand! biggrin.gif

Just det! Glömde fråga en sak. Hinner mina små fröplantor och sticklingar blomma i sommar?
Margith
Jag är ingen pelargon-expert, men jag försöker att svara iaf smile.gif
Pelargon Video F1, är en zonal-pelargon. Video är namnet på just den zonalen.
När det gäller omplantering av frösådder brukar svaret vara "när de är hanterbara" Jaha... vad innebär det då??... Svaret är ungefär "när du kan tömma ut de från sålådan, omplantera dem var för sig i nya krukor, och det utan att behöva pincett eller mosa dem med fingrarna" laugh.gif
Observera att först kommer 2 sk hjärtblad, sen kommer karaktärsbladen. Du ska ha minst 2 karaktärsblad innan du ens ska börja fundera på omplantering av pelargoner!
Det som är viktigt att tänka på är att ge dem inte för stora krukor på en gång! Frösådda pelargoner (och även små nyrotade sticklingar) måste du plantera om flera gånger under våren. Ge dem bara lite större kruka varje gång. Väljer du för stor kruka är risken stor att de ruttnar.
Om de hinner blomma? Sticklingarna kommer absolut att blomma i år, dina frösådder vågar jag inte svara för, det beror alldeles på när du satte dem/hur stora de har hunnit bli.
Jag sår pelargonfröer på hösten, men jag har extrabelysning till mina blommor.
De gula bladen på sticklingarna kan du ta bort. De kommer aldrig att bli gröna igen. Det är ingen större fara för dina sticklingar, det är bara en reaktion på olika växtförhållanden. Om inte alltför många blad blir gula kommer dina sticklingar att klara sig alldeles utmärkt.
Men ta inte bort dem förrän de är helt gula! Ofta kommer det nya små blad där det gulnande bladet sitter.

Lycka till med dina pelargoner!
nadde
Tack så mycket! Va roligt att mina sticklingar kommer blomma iår biggrin.gif
Kan man ta ut dem lite nu under dagarna? Kan man låta de stå ute en hel dag, eller måste man vänja dem?
Mina frön har precis ploppat upp tongue.gif De har bara de där hjärtbladen än så länge, Så jag får väl vänta ett tag med omplantering smile.gif

tack så mycket biggrin.gif
nadde
Kom på en liten fundering till tongue.gif När vinterförvarar man pelargonerna. Alltså när stoppar man undan dem och när tar man fram dem igen tongue.gif?
Margith
Jag försöker väl att svara igen.
Jag har alltför många pelargoner för att ens tänka tanken att bära de in och ut. Mina åker ut när natt-temperaturen varit minst +10 under minst en vecka.
Det innebär andra halvan av juni för mig crying.gif
Har du möjlighet kan du avhärda dem genom att bära ut dem på dagen och bära in de till natten. När du kan göra det vet jag inte, jag vet inte var du bor och inte heller hur platsen för eventuell avhärdning ser ut.
Pelargoner tål inte minusgrader och de gillar inte heller att utsättas för alltför starkt solljus på en gång. Alltför stark vind är inte så bra heller.
Blev du hjälpt av det?

Din andra fråga: ta in pelargonerna när det hotar med nattfrost. De klarar kyla förvånansvärt bra på hösten, förmodligen för att de vant sig vid att temperaturen sjunker på natten.
När du tar fram dem igen kan jag inte ge minsta lilla tips om så länge jag inte vet hur du vinterförvarar dem.
Jag har mina inne under lysrör vintern igenom, så för mig finns det inget som heter "ta fram dem igen" smile.gif
nadde
Okej smile.gif Jag bor i Halmstad och tror faktiskt inte att temperaturen sjunker under 10 grader på natten nu, men det är väl säkrast att vänta lite till..
Jag är nybörjare på pelargoner så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra till vintern, tur att det är långt kvar tongue.gif
Det låter ju prima med ljusrör måste jag säga tongue.gif Men jag får se sen till vintern.
Jag känske testar lite olika varianter och hoppas något funkar för mig iaf smile.gif
mamamaggan
Jag vinterförvarar mina pelargoner och fuchsior i sommarstugan där vi håller ungefär + 10 grader. Då behöver de inte så mycket vatten , en liten skvätt när de känns torra. Alla får inte " fönsterplats " , de flesta hamnar en bit in i rummet och de verkar inte lida av att få mindre ljus.

Fram i februari - mars brukar jag klippa ner dem och ta sticklingar . När moderplantorna börjar grönska igen så planterar jag om dem . När det inte är risk för kallgrader ute på nätterna ställer jag ut dem på vår inglasade veranda och skuggar dem för solen med en pinnvävsjalusie .

aldo
Titta in på
www.eragarden.se

nadde
CITAT (aldo @ 02-05-2010, 17:59) *
Titta in på
www.eragarden.se

Jag har läst igenom den och massa andra sidor, och jag tror att jag ska testa alla möjliga sätt, och se vad som fungerar bäst för mig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon