Full version: Pelargon bebisar
nadde
Jag hade några pelargon frön hemma. På förpckningen stog det Pelargon Video F1. Är det sorten då eller?
I vilket fall planterade jag fröna i en äggkartong tongue.gif. Nu har de grott och börjat titta upp biggrin.gif Jag är nybörjare så vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Jag undrar även när jag ska plantera om dem.

Jag har en till liten fundering.... Jag beställde pelargonsticklingar här från odla. JAg fick dem i förgår. Vissa har lite gula blad, vad ska jag göra åt det? och är det någon fara?

Tack på förhand! biggrin.gif

Just det! Glömde fråga en sak. Hinner mina små fröplantor och sticklingar blomma i sommar?
Margith
Jag är ingen pelargon-expert, men jag försöker att svara iaf smile.gif
Pelargon Video F1, är en zonal-pelargon. Video är namnet på just den zonalen.
När det gäller omplantering av frösådder brukar svaret vara "när de är hanterbara" Jaha... vad innebär det då??... Svaret är ungefär "när du kan tömma ut de från sålådan, omplantera dem var för sig i nya krukor, och det utan att behöva pincett eller mosa dem med fingrarna" laugh.gif
Observera att först kommer 2 sk hjärtblad, sen kommer karaktärsbladen. Du ska ha minst 2 karaktärsblad innan du ens ska börja fundera på omplantering av pelargoner!
Det som är viktigt att tänka på är att ge dem inte för stora krukor på en gång! Frösådda pelargoner (och även små nyrotade sticklingar) måste du plantera om flera gånger under våren. Ge dem bara lite större kruka varje gång. Väljer du för stor kruka är risken stor att de ruttnar.
Om de hinner blomma? Sticklingarna kommer absolut att blomma i år, dina frösådder vågar jag inte svara för, det beror alldeles på när du satte dem/hur stora de har hunnit bli.
Jag sår pelargonfröer på hösten, men jag har extrabelysning till mina blommor.