PÅ min framsida blir det aldrig solvarmt hur varmt det än är. På baksidan har jag dock sol från tidig fm till kvällen. Skulle ändå vilja anlägga en rabatt längs en förrådsvägg.
Vilka växter lämpar sig bäst då (Pernner)? Jag bor i Gävle/S Norrland. Alla tips är välkomna till denna glada odlingsamatör
Platinum
30-04-2010, 12:42
Jag bor ju ett par stenkast från dig norrut och det jag har på norrsidan borde ju funka iallafall, vi kan väl säga som så att en solig sommardag skiljer det sig nog mer än 15 grader mellan norrsida och södersida av trädgården.
Har ganska stor variation vad gäller den odlingen men exempelvis kan nämnas akleja, näva, temynta, astibble, stjärnflocka, lammöra, randgräs.
ingrids
30-04-2010, 14:01
Med erfarenhet av min mellannorrländska norrsida kan jag råda dig inte göra som jag. Jag planterade funkia i mörkaste hörnet och den tog urlång tid på sig på våren, vårlökarna som stod lite ljusare kom endera inte igång alls eller jättesent eftersom jag inte kollat upp skuggtåliga sorter bra nog. Det jag har nu är flocknäva, alunrot och en rodgersia. Nävan och alunroten är mer eller mindre vintergröna och ger färg till dess att rodgersian orkat sig upp. I år tänker jag på fullt allvar också börja odla mossa på betongklot. Eftersom resten av den plätten är grus och cykelparkering får jag inte plats med så mycket mer.
hm, lyckades visst trippelposta ...
em_san
30-04-2010, 14:19
Här är några växer som jag tycker växer bra i norrläge/skuggläge här uppe hos mig, i zon 5, så nere i Gävle så borde de också trivas
Praktbetonika, akleja, hjärtbergenia, fänriks- och löjtnantshjärta, nävor, funkia och astilbe.
MissLedz
01-05-2010, 08:15
Tack så mycket för era svar. Flera av växterna ni tipsar om är ju såna jag tycker jättemycket om också . Synd på Funkorna de hade ag hoppats på skulle kunna fungera tycker de är så fina.
Nåt bra råd ang val av plantjord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.