MayaLisa
30-04-2010, 12:14
Jag har väldigt grönt vatten i damma nu , och har dels skickat efter en ny UV lampa, dels två preparat , ett mot svävalger och ett vid uppstart...Vad har ni för erfarenheter, är det bra?
Gunilla T
01-05-2010, 17:23
Jag använder inte kemikalier men det finns ett antal trådar här sedan tidigare om vad som hänt när man satt kemikalier i dammen. För en del har fiskarna dött.
Dammen är ett oerhört litet ekosystem som är väldigt känsligt. Alla vattenlevande djur är också känsliga för miljögifter. Det är inte lätt att uppnå en balans i så små ekosystem och förekomsten av alger är ett tecken på obalans. Det kan rätta till sig så småningom när växterna kommer igång och näckrosorna börjar skugga.
Jag ser i alla fall kemikalier som symptombehandling, om man inte får balans så kommer algerna tillbaka. Lite alger får man acceptera i dammen men just svävalger ser inte så trevligt ut.
Det tips jag kan ge dig är att ta en jutesäck och fylla den med halm. Jag sätter säcken i tunnan som vattnet går igenom men jag tror det går lika bra att sänka ner den i dammen. Det håller kanske inte hela säsongen men då får man fylla på nytt någon gång under sommaren. Med halm riskerar du inte iaf att skada fiskar, grodor och allt det liv som finns i din damm.
lavendelgården
04-05-2010, 17:02
Halm hjälper bra - det har jag provat.Dessutom skulle jag rekommendera dammusslor - världens bästa och billigaste reningsverk. Allt annat är onödigt - bara kostar en massa pengar till ingen nytta, enligt mina erfarenheter.
Lycka till Åsa
Håller med om dammusslorna. De är verkligen super mot alger!
MayaLisa
09-05-2010, 20:07
Hade fyra musslor i fjol, undra om de har övervintrat, jag har ca:120 som djupast i dammen och pumpen har inte stått där utan "en våning upp" liksom...
Maggan H
10-05-2010, 07:04
Dom har klarat sig, MayaLisa. Är det bara isfritt och öppen vak klarar så gott som allt levande sig.
UV ljus är effektivt mot svävalger. Byt inte/tillför nytt vatten förrän du har svävalgerna under kontroll, får dom mer syre förökar dom sig snabbt.
TobbeGarden
10-05-2010, 14:21
Jag har aldrig behövt använda det , så jag kan ej ge några tips>!!
MayaLisa
11-05-2010, 21:34
Har bytt UV lampa och satt igång filtret det sitter i , har även en egengjord reningsdamm ,som det verkar växa rätt mycket växter i i år, det är bra för reningen...hoppas hoppas
TobbeGarden
12-05-2010, 21:54
MayaLisa
13-05-2010, 15:45
Jo, jag har byggt...typ, en sån. Har inte så väldigt mycket växter som etablerat sig ännu bara... Den är bra!
MogataMupp
16-05-2010, 08:03
Det där med halm, är lite intresserad av att prova det. Kan det fungera med det här.
http://www.halmpellets.se/Jag har fått för mig att det skitar ned mindre initialt
Gunilla T
16-05-2010, 16:59
Har faktiskt ingen aning, vet inte vad halmpellets är. Den halm jag använder är samma som vi ströar åt fåren med. Sätter den i en jutesäck som jag stoppar ner i den tunna som vattnet rinner genom, inget skräp blir det.
Den halm jag använder är ekologiskt odlad, vill inte ha in några bekämpningsmedel i det lilla ekosystem som en damm utgör.
MogataMupp
22-05-2010, 17:22
Nu har jag införskaffat lite halm samt en jutesäck, spännande att se vad resultatet blir....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.