lillekitte
Hej,

har fått hjälp av trädgårdsarkitekt med planteringsförslag - och i det ingår 11 st Hemerocallis Citrina "Cool It" Daglilja. Har i dag varit på Plantagen Barkarby och en till (nära Ulriksdal) samt ringt Ella Trädgård - ingen har just den. Ella Trädgård har Serena Madonna och Pandoras Box, men dom tycker jag inte passar lika bra.

Någon som vet vem som har Cool It - eller någon variant som är mycket lik?

Lillekitte
Christina i Taxinge~
Hmmm......blir lite konfys eftersom jag inbillar mig att 'Citrina' och 'Cool It' är två olika dagliljor?! Som du skriver det verkar det som att du menar att det är samma....?
Jag vet inte var 'Cool It' finns att köpa men kanske är 'Joan Senior' hyfsat lik och brukar finnas på vanliga plantskolor. Tror jag....iaf brukar jag se den lite här & där.
KarinSKARA
Hur stort område skall du plantera på?
Dagliljor bör sitta på minst 50-70 cm avstånd från centrum till centrum.

H. citrina är en ren art, nattblommande och doftar underbart
[attachment=49493:_MG_8243..._citrina.jpg]
Lite svår att få tag på och tyvärr OFTA FEL.

H. 'Cool It' är en namsort, blekvit/ljusgul så får du inte tag på just den, så vet du nu färgen. Någon plantskola i ditt område borde ha någon likvärdig.
[attachment=49494:1Hemeroc..._It___1_.jpg]

Här är en hel del "vita" uppradade
http://www.odla.nu/artiklar/vita_dagliljor.shtml
lillekitte
Hej,

troligen är det bara en miss av arkitekten att hon har skrivit både "Hemerocallis citrina" (och inte bara "Hemerocallis") framför "Cool it"...

Jag vet hur Cool It ser ut, och det är därför jag inte tycker Serena Madonna och Pandoras Box är bra alternativ, både form och färg gillar jag bättre på Cool It. Men det är som sagt dom "nästan-vita" jag har hittat tills nu...

Tack för tipset om Joan Senior (jättefin) och om artikeln om vita dagliljor - det finns ju några som liknar Cool It och som jag kan tänka mig som alternativ - utmaningen är tyvärr bara att hitta någonstans att köpa dom. Plantagen, Brunnsviken och Ella Trädgård har som sagt inte. Men jag letar vidare, har hittat namn på några flera plantskolor!

Dom skall planteras på rad längs framkanten på en stor öppning/"håla" i vårt nya pool-deck (bakom skall bl.a några höga gräs planteras). Ca 4,5 m lång blir raden, men artikekten visste inte exakta mått när hon kom med planteringsförslag inkl antal per växt - så med tanke på kravet om planteringsavstånd så skall jag nog dra ned antalet till kanske 8-9 st, så det inte blir för trångt.

Lillekitte
Åsa, mälardalen zon 2
Blomstergården har dagliljan Cool it (så den existerar fortfarande) tyvärr verkar deras postordeförsäljning ligga nere för närvarande så de skickar inte växter just nu det är bara för avhämtning de säljer för närvarande. Och det är kanske lite långt till Uddevalla.

Annars kanske du kan höra med Zetas, de verkar inte ha den i listan på nätet men de tar ju in växter från många olika leverantörer (och har inte standardiserat utbud från högre distans som ex. Plantagenbutiker), kanske de har möjlighet att ta hem sorten åt dig på beställning från någon av sina leverantörer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon