sammy78
Hej !
Jag har ett ställe i trädgården där det är skugga hela dagen pga att grannen har stora gamla syrener som skuggar rabatten (inget som direkt stör mig men det är svårt att komma på vad man ska ha där)
Nu behöver jag tips på vad för sorts buskar eller/och häckar jag kan sätta i ett skuggat läge?
Vilka sorter trivs i skugga ?
De ska helst inte bli större än 1.5-2 meter höga.
Vet ni/du några så snälla tipsa mig !

Aqvakul
Rhododendron, Hortensia, Syrenhortensia, Mahonia m.fl.
sammy78
CITAT (Aqvakul @ 30-04-2010, 16:08) *
Rhododendron, Hortensia, Syrenhortensia, Mahonia m.fl.

Tack för tips Aqvakul smile.gif
Kan du flera ?
Hortensia kan jag tänka mig men inte Rhododendron jag har alltid haft otur med dem smile.gif trots att jag tycker om dem smile.gif
Huggorm
De japanska smålönnarna acer japonicum/shirasawanum/palmatum/sieboldianum med flera trivs i skugga. Vissa blir lite större än andra, men de flesta håller sig ganska små
sammy78
glömde tillägga att jag bor i Malmö området. (om det har någon betydelse på vilka sorters häckar /buskar jag kan skaffa/ha?)
Jag vill gärna ha flera tips om ni vet något ?!
sammy78
uppskattar verkligen flera tips på på vilka sorters häckar /buskar jag kan skaffa/ha.
sammy78
ingen ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon