|
sammy78
30-04-2010, 15:11
Hej ! Jag har en yngre släkting (18 år) som inte förstår sig på det här med att deklarera. Jag är själv lite smått "handikappad" när det gäller dessa saker så jag kan ej hjälpa henne med hennes fråga! Hon undrar vad det står om man ska betala tillbaka skatt? och var står det på deklartionen ?? Jag har ingen aning för jag får alltid tillbaka lite på skatten så jag vet inte ?? Någon som vet ? Var står det att man ska betala tillbaka ? hur går det till ? står det straffskatt eller återbetalning av skatt eller vad?? hon ska visa sin deklaration för mig ikväll och jag vill gärna kunna komma med lite hjälp!
På sid 4 i deklarationsblanketten står all uppgifter.
Vid restförd skatt står det : Beräknat belopp som du ska betala (exklusive ränta)
Det finns ett inbetalningskvitto med, du kan betala med det eller via internetbank.
På min blankett finns det på sidan 4 (vitt papper) en preliminär skatteuträkning. Där står det hur mycket du har betalat in till Kommun, pensionsavgift etc. + alla automatiska avdrag - längst ner i den kolumnen står det med fetstil Beräknat belopp som du ska få tillbaka eller betala in. Vet tyvärr inte datum för sista inbetalningsdag. Jag tror att det är en extra avgift om man inte betalar in före den dagen.
Om du har övriga avdrag t ex resor, dubbelt boende, räntekostnader så stämmer naturligtvis inte uträkningen. På skatteverkets hemsida kan man klicka sig fram och hitta en uträkning. Det är ju enkelt att deklarera på nätet också!
Huggorm
30-04-2010, 16:11
Det är inte alltid det står hur mycket man får tillbaka eller skall betala in. Ibland saknar dom uppgifter för att kunna fixa beräkningen redan från början
Om man deklarerar på nätet får man reda på vad man får betala eller få tillbaka fast man gjort ändringar. Jag skulle preliminärt få tillbaka ca 6000:- men efter att jag bestämde mig för att redan nu återinföra ett uppskov får jag istället betala drygt 12.000:-. Dem stoppade jag direkt in på skattekontot så slipper jag ev ränta på dem.
sammy78
30-04-2010, 21:50
okej nu vill vi bara ha klart för oss innan hon skickar in sin deklaration (via telefon) hon ska inte ändra på något i deklarationen för allt ser ut att stämma... men om det står : Slutlig skatt = 0 Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exkl ränta) = 0
då förmodar jag/vi att hon varken får tillbaka eller ska betala tillbaka något eller? jag känner mig dum för jag brukar få tillbaka pengar så jag brukar bara skicka in efter att fått hjälp från min bror.(min är redan inskickad och klar) men han är utomlands så vi kan ej fråga honom! därför frågar vi er!?
hon jobbar ej utan studerar så hon har bara studiemedel. därav att det också står : Taxerad förvärvsinkomst = 0
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2010, 22:13
Om man tjänar 0kr så behöver man inte betala skatt och man får inte tilbaka något heller, onödigt tycker jag att ens skicka ut deklaration när man har 0 i inkomst, är detta något nytt?? När jag pluggade för 7-8år sedan hade inte jag heller någon inkomst och jag fick ingen deklaration då, när jag ringde och frågade var mina deklarationspapper var sade de att när man inte hade någon inkomst så behövde man inte deklarera (mina få räntepengar på bankkontona verkade inte räknas)
Bidrag räknas ej som inkomst ej heller lån när det gäller deklaration.
Sussie F-Flower
01-05-2010, 01:31
Hon kanske jobbade förra sommaren och fick kontakt med skattemyndigheten då. Sedan går det väl per automatik att få deklarationen.
(betalar hon ingen skatt på studiemedlet som hon får/har?)
sqrulan
01-05-2010, 08:39
Frågan är: Får man göra avdrag för resor och boende?
Huggorm
01-05-2010, 08:40
CITAT (sqrulan @ 01-05-2010, 09:39)  Frågan är: Får man göra avdrag för resor och boende? Resor får du göra avdrag för, men det krävs rätt många mil innan det blir några pengar. Boende är jag lite osäker på, men har man dubbelt boende eftersom man måste veckopendla till jobb på annan ort kan man nog göra avdrag Edit: resor till jobbet alltså, inte semesterresor
Man betalar aldrig skatt på lån (studielån/bidrag)
Avdrag för boende och resor kan man som studerande inte göra.
sqrulan
01-05-2010, 08:48
CITAT (netha @ 01-05-2010, 09:43)  Man betalar aldrig skatt på lån (studielån/bidrag)
Avdrag för boende och resor kan man som studerande inte göra. Varför får man inte göra det? Det kostar ju att bo hemma? Av egen erfarenhet så kostar det även på vänskapen=0)
CITAT (sqrulan @ 01-05-2010, 09:48)  Varför får man inte göra det? Det kostar ju att bo hemma? Av egen erfarenhet så kostar det även på vänskapen=0) Jamen vad ska du göra avdrag på? Du betalar ju ingen skatt på studiemedel.
sqrulan
01-05-2010, 09:03
CITAT (netha @ 01-05-2010, 09:54)  Jamen vad ska du göra avdrag på? Du betalar ju ingen skatt på studiemedel. Jag bara tänkte till och det var kanske dumt!  Jag är ingen smarting! Hadde själv problem med deklarationen så jag behövde hjälp, jag har skogsfastighet. Enligt det som den hjälpen sa så har jag förlorat många tusingar p.g.a att jag inte har skrivit en viss blankett N1 tror jag dom heter. Jag är så dum så man blir förvånad efteråt, att deklararera är viktigt men jag hatar det. Jag avskyr alla MÅSTEN! Min dröm har alltid varit att flytta upp i ett berg o bo själv.....
CITAT (sqrulan @ 01-05-2010, 10:03)  Jag bara tänkte till och det var kanske dumt!  Jag är ingen smarting! Hadde själv problem med deklarationen så jag behövde hjälp, jag har skogsfastighet. Enligt det som den hjälpen sa så har jag förlorat många tusingar p.g.a att jag inte har skrivit en viss blankett N1 tror jag dom heter. Jag är så dum så man blir förvånad efteråt, att deklararera är viktigt men jag hatar det. Jag avskyr alla MÅSTEN! Min dröm har alltid varit att flytta upp i ett berg o bo själv.....  Deklarationer är inte alltid lätta ... kan vara hur krångligt som helst, även för fackmän. Jag har deklarerat mycket i mina dagar men numera sköter jag bara den egna.
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2010, 10:56
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-05-2010, 02:31)  Hon kanske jobbade förra sommaren och fick kontakt med skattemyndigheten då. Sedan går det väl per automatik att få deklarationen.
(betalar hon ingen skatt på studiemedlet som hon får/har?) Jag jobbade i flera år innan jag började plugga och mina deklarationspapper bara slutade komma då jag enbart levde på bidraget och studielånet och då hade 0kr i inkomst.
CITAT (sqrulan @ 01-05-2010, 10:03)  Jag bara tänkte till och det var kanske dumt!  Jag är ingen smarting! Hadde själv problem med deklarationen så jag behövde hjälp, jag har skogsfastighet. Enligt det som den hjälpen sa så har jag förlorat många tusingar p.g.a att jag inte har skrivit en viss blankett N1 tror jag dom heter. Jag är så dum så man blir förvånad efteråt, att deklararera är viktigt men jag hatar det. Jag avskyr alla MÅSTEN! Min dröm har alltid varit att flytta upp i ett berg o bo själv.....  Förstår känslan... Tänk om alla kunde sluta tjata om allt och låta mig få fixa i min trädgård ifred!  Min deklaration går fort, kolla att allt står rätt och är med samt räkna ut lite milersättning. Sambons är det väre med... han har eget företag men i år gick det ganska lätt att få in uppgifterna, det brukar alltid vara något som de har trasslat med på internetfunktionerna! J-a buggar! Men i år verkade det stämma... Har dock inte skickat iväg den ännu, ska gör det imorgon. Fast det var ju inte det jag skulle säga kom jag på när jag skickat iväg inlägget... Vad jag skulle säga är att jag har för mig man kan komma med kompletterande uppgifter i flera år efteråt. Så dina tusingar kanske kan få komma hem till dig igen! Men jag kanske har fel i det...
Huggorm
01-05-2010, 20:37
CITAT (Peztis @ 01-05-2010, 21:32)  Vad jag skulle säga är att jag har för mig man kan komma med kompletterande uppgifter i flera år efteråt. Så dina tusingar kanske kan få komma hem till dig igen! Men jag kanske har fel i det... Jodå, så är det
Det verkar som att man faktiskt har fem år på sig att komma med ändringar i deklarationen.
Du har fem år på dig att lämna in kompletterande uppgifter.
ser att Peztis skrivit samma
sammy78
01-05-2010, 23:50
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-04-2010, 23:13)  Om man tjänar 0kr så behöver man inte betala skatt och man får inte tilbaka något heller, onödigt tycker jag att ens skicka ut deklaration när man har 0 i inkomst, är detta något nytt?? När jag pluggade för 7-8år sedan hade inte jag heller någon inkomst och jag fick ingen deklaration då, när jag ringde och frågade var mina deklarationspapper var sade de att när man inte hade någon inkomst så behövde man inte deklarera (mina få räntepengar på bankkontona verkade inte räknas)
Bidrag räknas ej som inkomst ej heller lån när det gäller deklaration. När jag studerade och inte hade ett jobb vid sidan av för ett par år sedan, så fick jag ändå hem deklarations papper. Och jag hade inget sparat eller något bara studiemedel = bidrag+lån. Jag tycker det är "tramsigt" och slöseri med papper att skicka ut till folk som antingen studerar eller lever på bidrag eller dylikt som inte har någon inkomst som generar skatt så att säga. Hon jobbade ej förra sommaren ... så jag vet ej varför hon ska deklarera?!... men men det är gjort nu. Men jag tror att dem skickar ut till de flesta oavsett inkomst eller ej ! .. för min kusin som också är 18 år och som ej jobbat alls och hoppat på studier direkt efter gymnasiet har också fått hem deklarations papper?? tack för hjälpen! hon har nu skickat in papperna via telefon! tack för att ni är så hjälpsamma.
Åsa !jag tjänar inte en krona men får ändå betala Fastighetskatt varje år ! så ligger det till.Man kan tycka det är konstigt att man får betala skatt när man inte har en inkomst men har man förmögenhet eller fastighet så har det ingen betydelse man får skatt antingen man vill eller inte så det så
sqrulan
03-05-2010, 08:28
CITAT (netha @ 01-05-2010, 21:39)  Du har fem år på dig att lämna in kompletterande uppgifter.
ser att Peztis skrivit samma Jo jag vet det nu men det var alldeles för länge sedan.
Eva i Höga
03-05-2010, 15:04
Nu har jag precis deklarerat med e-leg! Konstigt att man alltid ska vänta in i det sista, den har ju legat klar i säkert en månad!
En gammal ovana för många, jag fick däremot iväg den i god tid iår.
Sussie F-Flower
03-05-2010, 21:13
CITAT (Eva i Höga @ 03-05-2010, 16:04)  Nu har jag precis deklarerat med e-leg! Konstigt att man alltid ska vänta in i det sista, den har ju legat klar i säkert en månad! Instämmer! Fast min har inte varit klar en månad... Jag blev inte klar förrän för en stund sedan...  Har hållit på nästan hela dagen samt några stunder då och då förra veckan.. Attans att man aldrig kan lära sig att stoppa in alla papper i pärmar!!! Nu kan jag andas ut i alla fall.
Jag ska precis skriva in betalningar på restskatt ... vi brukar göra delbetalning varje månad fram till november. Internetbanken är en välsignelse ... du kan göra allt klart i månader i förväg ...- det kunde vi inte på Postens tid.
Sussie F-Flower
03-05-2010, 22:48
CITAT (netha @ 03-05-2010, 23:03)  Jag ska precis skriva in betalningar på restskatt ... vi brukar göra delbetalning varje månad fram till november.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|