Gunilla T
30-04-2010, 17:11
Nu har han anlänt - herrn i frack. En dag tidigare än vad jag noterat förut - enligt mina anteckningar brukar han anlända mellan 1 maj - till 5 maj men jag kanske inte fått syn på honom samma dag som han anlänt.
Hur som helst - det är kyligt och ont om insekter - hoppas han hittar mat.
Visst är det otroligt, han har flugit hela vägen från tropiska Afrika över Sahara som numera är en mycket svår resa för en liten fågel och så landar han i min trädgård där alla holkar redan är upptagna av stannfåglarna.
Jag blir så berörd varje år när jag får syn på honom.
vitavargen
30-04-2010, 17:54
Ja, vintern lär gå sakta över till vår/sommar.
Kan man inte bygga snabbt en liten holk åt honom?
Kan man inte mata honom indirekt genom att sätta ut ruttna frukter för insekter?
Calypso_bulbosa
30-04-2010, 18:20
Grattis,som fått ett sånt härligt vår/försommartecken!
Jag längtar tills de dyker upp här hos mig,jag blir lika glad som Dig då de anländer.
PeterDeleter
30-04-2010, 18:37
Grattis!
Vi, eller rättare sagt min dam såg två stycken i morse. Runt 6 på morgonen masade jag mig upp och fick se dom också. Vi vet inte ifall det är en hona/hane. Förra året kom en hane och skrek efter en hona runt en av våra holkar i över en vecka utan resultat stackaren..
Vi hoppas idag att dessa ska bebygga andra holken med webcam. 2 andra holkar finns utan kameror i. Men håll tummarna dessa kommer i holken med kamera i.
Här uppenbarade han sig för några dagar sen!
[attachment=49511:IMG_1139...erad_1_0.jpg]
Vi brukar ha ett par i en av våra holkar. I vår var vi tvungna att byta ut den gamla holken så jag är inte säker på att de vill bo här i år. Nya holkar ska visst vara lite jobbigt.
Huggorm
01-05-2010, 15:08
CITAT (AstaC @ 01-05-2010, 14:48)

Vi brukar ha ett par i en av våra holkar. I vår var vi tvungna att byta ut den gamla holken så jag är inte säker på att de vill bo här i år. Nya holkar ska visst vara lite jobbigt.
Jo, fast svartvita flugsnapparen har inte så mycket emot nya holkar som en del andra fåglar har
anne-li i olofstorp
01-05-2010, 17:23
Även här, NORDost om Göteborg har herrn ifrack visat sig!!!
Härligt!!!
zaaritha
01-05-2010, 20:51
Sädesärlan har kommit!
Också ett fint sommartecken!
Eller: vårtecken!
Huggorm - då får vi hoppas på att de köper den nya holken!
Gossen Ruda
02-05-2010, 19:46
1 maj säger tidtabellen för Landvetter men redan på Valborg hörde jag en. Beträffande holkar är det inga problem, hannen brukar regelbundet slänga ut något annat par som redan börjat häcka.
Gunilla T
02-05-2010, 20:11
Ja, jag vet att de jagar ut mesar och pilfinkar. Det är deras enda möjlighet eftersom de kommer så sent och är extremt holkberoende för sin häckning. Har så länge tänkt sätta upp ett antal holkar och täcka för ingångshålet tills flugsnapparen anländer ...mitt dåliga samvete gör sig påmint.
Huggorm
02-05-2010, 20:23
Jag sätter upp några nya holkar varje år, som sagt så är flugsnapparen mera positiv till färskt trä än andra fåglar så holkarna är förhoppningsvis tomma när det är dags.
Gossen Ruda
02-05-2010, 21:05
Det kvittar nog om man sätter upp obegagnade holkar, det verkar som om flugsnapparna slänger ut redan häckande par ändå. De vill väl inte bygga bo själva.
Jag läste någonstans att talgoxar och flugsnappare ofta slåss om holkar och att det är fler talgoxar som dödas av flugsnappare än av rovfåglar.
Gunilla T
03-05-2010, 08:27
Fler flugsnappare dödas av talgoxar än av rovfåglar enligt ornitologerna;
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=2145&typ=1
PeterDeleter
04-05-2010, 07:21
Gunilla---->
Jo, det stämmer nog. Jag har några snappare som vill flytta in i en av mina holkar vad jag kan se. Tar inte lång tid innan talgoxarna angriper dom vid holken. Vad jag vet är inte den holken bebodd av någon talgoxe. Typiskt är det en av holkarna som inte har kamera i sig.
Gunilla T
04-05-2010, 20:40
Nu har herrn hittat en sambo minsann!..och markerat en holk som jag faktiskt tror var ledig. Vi har satt upp över 50 holkar men det brukar vara bebott i de flesta. Några holkar har vi gjort med ett mindre ingångshål så där kommer inte flugsnapparen in men däremot blåmesen.
De köpte den nya holken! Idag flyttade de in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.