Full version: För 15 år sedan
Överbölingen
såg vi Överböle för första gången. Det hände sig på den tiden när jakt och fiske var hela familjens stora aktivitet. Och vid den tiden då familjen bestod av fyra personer.
Visningen var kl 11.00 och vi anlände punktligt. Eva och jag. Sönerna var i Åre för Skutskjut och andra förlustelser. Jag såg skogen och jakten. Eva såg att det var två fönster i vinkel i nästan alla rum. Vi ringde sönerna och lämnade en beskrivning. Köp! Blev svaret.

På den tiden så var det vinter. Det låg minst 30cm snö med skare och vi gick nästan ända ner till älven på skaren. Den 25 juni var köpet klart och vi hade fått förvärvstillstånd eftersom det var jordbruksfastighet.

Trots flera snörika vintrar så har vi inte sedan dess haft heltäckande snö så länge. Även om vi hade haft tjäle kvar till drygt nationaldagen.

Vi provade att odla potatis på först det ena av två på 60-talet brukade jordgubbsodlingar. När grannens fyrhjulsdrivna traktor körde fast i leran så övergav vi ställe ett och provade ställe nr 2. Inte heller där nådde vi acceptabel potatisskörd. Fick kontakt med Kenneth på Söder via ”Fråga Kenneth” och efter kryptiskt svar så är vi på den väg vi nu är. En bohemisk landsbygdsträdgård. Ha också klart för er att jag suckade tungt fram till den tidpunkten angående allt som skulle ske i vår villaträdgård.

Idag är klanen 11 personer stor och vi har nödgats bygga ett hus till för att vi skall rymmas.

Trots snö på vissa ställen och att tjälen inte släppt ännu så har vi börjat vårrensningen. Eva har krupit på knäna och rensat upp kring pionerna och jag har befriat geranium och klippt några rosbuskar trots att det är långt kvar till björkens musöron.

Vi skippar ärtsoppa och punsch på Bygdegården i år. Brasa hade vi för någon vecka sedan och Eva håller på med en smaskens marinerad fläskkotlett.

Ha en bra Valborg!

Hälsar vi från Överböle
Snöflinga

Det är alltid lika roligt att läsa dina betraktelser biggrin.gif

Här i mellansverige grönskar det och musöronen är snart fullvuxna. De tidigt sådda rädisorna har kommit opp, dock för klena att ätas än ... men vitlöksblasten är god i salladen happy.gif

Alba
Härlig berättelse.
Kanske såg jag sönerna då den gången för 15 år sedan - vi var i Åre och beskådade bla Skutskjutet - satt i en grotta och såg alla kändisar glida förbi - ja en del gled, en del stakade och en del gick ner.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon