DykUnderYtan
Det här är så äckligt att jag knappt kan skriva... Vi har haft vår varmkompost igång i snart två år utan några som helst problem men nu har vi fått komposten full med flugor och fluglarver. Det kryper i hela komposten och det är så vidrigt att jag knappt kan tänka på det.

Jag har googlat och provat några varianter för att bli av med eländet. Jag har rört om i komposten ordentligt flera gånger under veckan och fyllt på med mer strö, därefter täckt med mer ett par cm strö i form av spån och torv. I förrgår tyckte jag att verksamheten hade lugnat sig något men när jag tittade ner idag så var där full aktivitet igen, massor med äckliga vita larver. Testade nästa tips i morse, att koka upp vatten och vattna eftersom äcklen tydligen ska dö om det är varmare än 43 grader (vill jag minnas). Gick ut och kikade igen nu... URK... kväljningar... det är fortfarande lika fullt med larver och flugor.

Hjälp mig någon, vad ska jag göra för att bli av med dessa vidriga varelser?? Helst vill jag inte använda mig av kemikalier men om det är enda utvägen för att bli av med problemet, vilket medel är bäst i så fall och var köper jag det (bor i södra Stockholm)?
kentbra
Sluta att lägga animaliskt avfall i komposten. Det räcker med en liten kött eller fisk bit i den. Så dras flugorna dit.
Nu när flugorna börjat lägga ägg och det kläcks larver, så är mitt råd.
TÖM den och starta om på nytt. Tvivlar på att du kan få väck allt.

Tillsätter du något som dödar larver och flugor, så blir dessa lik bara föda åt nästa gäng ägg som kläcks.

Bra att veta är att flugor vill ha kött eller fisk att lägga sina ägg på. Räcker med död mus i komposten, så tar flugorna över.

Så var noga med vad ni lägger i komposten.

Kent
Åsa, mälardalen zon 2
+De är ju inte skadliga de är ju nedbrytare för animaliskt material.
DykUnderYtan
Just nu lägger vi inte i något annat än strö och rör om i komposten innan vi fått bukt med fluglarverna. Komposteringen är i full gång och det bara ryker av värmen därinne när man öppnar locket.

Tipset om att tömma och starta om blir svårt, då vi inte har någonstans att göra av innehållet ur en halvfull kompost, som dessutom är full med fluglarver.

Vi har skaffat en skadedjurssäker (för gnagare), dubbelisolerad värmekompost för att vi källsorterar och komposterar alla matrester men som sagt för tillfället slänger vi inga rester där. Problemet började efter den långa hårda vintern, då komposteringen inte orkat hålla igång hela vintern. Antar att där plötsligt fanns en massa godsaker som började tina och flugorna hittade dit.

Som Åsa skriver, skadliga är ju inte larverna men det blir en massa äckliga flugor.

Problemet återstår... fler som har några tips och hur lång tid det kan tänkas ta att bli av med larverna?
therese.kvist
Jag fick också det efter vintern, tog av locket i två dagar då försvann de!
DykUnderYtan
CITAT (therese.kvist @ 30-04-2010, 21:39) *
Jag fick också det efter vintern, tog av locket i två dagar då försvann de!

Hua, vågar man det? Ser framför mig hur det bara väller ut flugor,... kanske värt att testa i alla fall. Ska ut och kika hur det ser ut idag...
lavendelgården
Detta händer nog alla någongång. Att låta locket stå öppet en dag ger fåglarna ett riktigt skrovmål och brukar vara synnerligen effektivt.
Åsa
therese.kvist
Nej det väller inte ut en massa flugor!
DykUnderYtan
Okej, okej... ska testa detta. Locket åker av imorgon om det fortfarande är aktivitet där. smile.gif
Eva 33c
CITAT (lavendelgården @ 01-05-2010, 16:49) *
Detta händer nog alla någongång. Att låta locket stå öppet en dag ger fåglarna ett riktigt skrovmål och brukar vara synnerligen effektivt.
Åsa

Ungefär en gång varje år händer det mig, ofta just så här på våren eller försommaren när komposten är ganska fuktig efter vintern. Och jag gör som Åsa och ni andra, öppnar locket och utfodrar fåglarna smile.gif

Och flugorna väller inte ut, lustigt nog brukar de vara ganska slöa tycker jag.
akagebeck
Hej!
Jag har samma problem med flugor och vita äckliga larver. Ska prova att öppna locket då.

Men jag har dessutom MYROR!!! Har läst att det beror på att komposten är för torr, men komposten känns fuktig så jag vet inte om det verkligen beror på det. Kan det bero på nåt annat?
Nån som har nåt tips där??

Anna
lavendelgården
Hej!
Jag tror att den då är för torr på sina ställen - vänd eller rör om och vattna med ganska varmt vatten - ca 50 grader. Det borde hjälpa. I och för sig kan väl myrorna inte göra så stor skada - men dom har knappast i en kompost att göra!!!!!
Åsa
akagebeck
Hur mycket vatten ska man hälla på? Nu är min kompost ganska liten, kanske 50 x 40 cm och ca 80cm hög.
Men räcker det med 10-liter? Det sipprar ut vatten (och äckliga vita larver) på sidorna när jag vattnat förut... Även jag som annars är rätt tålig, tycker att det är lite väl läbbigt.

Anna
lavendelgården
Det var en liten kompost - det är med komposter som med dammar - ju större desto lättare att sköta. 1o liter med stril, tror jag kan hjälpa. Om larverna rinner ut är det väl bara bra - alltid är det någon som vill ha ett proteintillskott. Lycka till och försök se det som ett fodertillskott till fåglarna, så blir det kanske inte såå äckligt!
Åsa
akagebeck
Jag har varit ute och kollat igen. Komposten känns väldigt fuktig, och temperaturen är rätt hög för det ångar ordentligt om den, när jag gräver runt i den med grepen.

Min fundering nu är om det kanske är lite dåligt med syretillförsel. Jag rör visserligen om nästan varje dag men kompost-massan känns rätt tung och lite "kletig".
Kanske kutterspån kan hjälpa...? Nån som vet var man kan köpa kutterspån eller liknande i Bromma-trakten? Eller har nåt annat tips?
Bassam
Hej

Du kan fråga i Bauhaus.
H:Bassam
lavendelgården
Har du kompostmask?
Dom är ovärdeliga när det gäller att röra om i komposten. Sedan kan jag köpa idén att det kanske är för lite syre. Kämpa på - snart kommer du på vad som falerar.
Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar även funka att ha ner rivet tidningspapper, torra löv och liknande ifall det är för blött.
PeterDeleter
Kan inte låta bli säga.

Dessa är suveräna fiska med och vi fiskare betalar dyrt för dom.
DykUnderYtan
Locket har legat av i två dagar hos mig och inte en larv syns till. Ska röra runt lite imorgon och sätta på locket igen om inga larver syns till. Verkar ju ha gjort susen i alla fall. smile.gif
therese.kvist
CITAT (akagebeck @ 03-05-2010, 18:58) *
Jag har varit ute och kollat igen. Komposten känns väldigt fuktig, och temperaturen är rätt hög för det ångar ordentligt om den, när jag gräver runt i den med grepen.

Min fundering nu är om det kanske är lite dåligt med syretillförsel. Jag rör visserligen om nästan varje dag men kompost-massan känns rätt tung och lite "kletig".
Kanske kutterspån kan hjälpa...? Nån som vet var man kan köpa kutterspån eller liknande i Bromma-trakten? Eller har nåt annat tips?

Ja kutterspån är bra, lägg allt papper från hushållet där i med, äggkartonger mm
På bla bauhaus finns det kompostströ på säck o köpa, det gjorde vi när vi startade upp komposten.
Nu har jag fått spån.
Fråga på snickerier de vill bli av med spån.
akagebeck
CITAT (lavendelgården @ 04-05-2010, 17:57) *
Har du kompostmask?
Dom är ovärdeliga när det gäller att röra om i komposten. Sedan kan jag köpa idén att det kanske är för lite syre. Kämpa på - snart kommer du på vad som falerar.
Åsa

Kompostmask? Är det nån särskild mask? Jag kan säga att det är väldigt ont om maskar av daggmask-liknande sort i komposten just nu.
Är det bara att slänga i daggmaskar man hittar i rabatterna?
Tanken är väl egentligen att maskarna ska hitta in till min kompost av sig själv, det är ett galler i botten som de ska kunna ta sig in igenom. Men jag gissar att de inte vill in dit nu, när det är geggigt och luktar illa...

Bassam: Bauhaus hade ingen kutterspån. "Vanligt" sågspån hittade jag på Ekesiöö i Bromma, men kutterspån (som då ska tillföra struktur och luft) var svårt att få tag på...

Åsa, mälardalen zon 2
Daggmask klarar inte höga temperaturer och du skrev att det ångar ur komposten så det kan vara en orsak till varför du inte hittar så mycket mask och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, tidningspapper (+sönderrivna äggkartonger) brukar funka ifall man inte får tag på spån.
Crazy4Flowers
Granngården har sågspån

Kutterspån menar jag...
akagebeck
Tack för alla tips!
Känns som att komposten nu har kommit igång bättre. Lite flugor och kryp är kvar, men det luktar inte lika illa längre.

Jag fick tag på kompostkvarns-avfall från en bekant som tänkte slänga allt på tippen. 3 säcker. Räcker ett tag :-)

lavendelgården
Hej!
Ledsen att jag inte hållit koll på denna tråd och svarat. Kompostmask är inte vanlig daggmask - den har högre ämnesomsättning och sätter verkligen fart på komposten. Den äter mer än hälften av sin kropsvikt per dag. 15 % avgår i form av spillning. Det blir en kraftig volymreducering och eftersom de fortplantar sig snabbt - händer det verkligen saker i komposten. Obs; komposten blir ganska näringsrik, så man får pytsa ut den lite varsamt.
Åsa
joulanta

kompostmask? Aldrig hört talas om det. Vars får man tag i såna maskar? Och vad tycker dom att komma ut i blombänken när komposten ska tömmas
Crazy4Flowers
Det är Lövmask, gödselmask, dom finns även i trädgården dom som är röda och snabba. Man kan gräva efter dom i en markkompost, gödslstack eller något som jag inte har testat ännu är att göra en grop, stoppa ner en hink med matrester och lock över då ska det komma dit en massa bra maskar som man kan ta reda på osv...
flingan
När jag får fluglarver så tar jag i lite aska väldigt effektivt de försvinner på nolltid ta bara inte för mycket för avstannar hela processen i komposten. På utedassen förr i tiden hade de ju alltid i aska för att ta bort lukt o annat. Så det är ett välbeprövat o fungerande knep
Gunilla T
Processen avstannar för att askan dödar maskar och mikroorganismerna i komposten - utan dessa blir det ingen nedbrytning så man bör nog vara väldans försiktig med askan.
PeterDeleter
Skicka dom gärna till mig. Är i akut behov av larver, maskar så att Fågeln i holken mäktar med sina ungar nu.

Lövmask gillar jag själv då det är dom bästa att fiska med.

Så, bor du nära skulle jag gärna vilja hjälpa dig göra av med det här....... smile.gif
DykUnderYtan
CITAT (PeterDeleter @ 29-05-2010, 19:53) *
Skicka dom gärna till mig. Är i akut behov av larver, maskar så att Fågeln i holken mäktar med sina ungar nu.

Lövmask gillar jag själv då det är dom bästa att fiska med.

Så, bor du nära skulle jag gärna vilja hjälpa dig göra av med det här....... smile.gif

Här finns inga fluglarver kvar vad jag kan se. Annars hade jag gärna hjälpt dig och lilla Sofia med hennes småttingar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon