Karsan
har en väderkvarnspalm som jag trodde överlevt vintern, den har stått ute i en stor korg inpackad med halm och bubbelplast. när jag packade upp paketet hade bladen dött men själva stammen känns bra, varken torkad eller rutten, och när jag klippte av palmbladen vid stammen såg snittytan frisk och levande ut. Men nu har den stått några veckor och ingen tendens till nya skott/blad. Borde den ha kommit igång? Eller är den sen? Någon som har erfarenhet?

Om den överlevt (-25 grader) blir jag väldigt sugen på att stoppa ner den i marken till nästa vinter.
Alexander-VG-zon3
det är aldrig bra att övervintra dom i krukor, och heller ej att använda bubbelplast som skydd under en längre tid. även om palmen klarar sig så tar rötterna väldigt stor skada av det.

det kommer ta långtid för den att återhämta sig (om den lever). men det du ska göra nu är att kolla hur dom nya spjutbladen ser ut i mitten, är dom gröna och friska och inte lossnar från stammen så lever den. det är spjutbladen som är viktiga för ibland kan dom gamla bladen vara friska och gröna men den har ruttnat i mitten och dör ändå.

lossnar dom spjutbladen (dra lätt i dom) och dom är bruna/ruttna/döda ner till så har palmen skadats allvarligt i palmhjärtat (tillväxtpunkten) är denna skadad/död så får man klippa ner till friska delar av stammen men oftast så dör dom av en sådan här skada. man kan applicera medel som hindrar svamp/mögel från att bildas.

lever den så tycker jag inte du ska plantera ut den på friland och du ska heller ej ha den ute i kruka på vintern, utan hellre ta in den så att den kan få 3år att återhämta sig på. när den har fått en full krona med blad, och rötterna är starka och ett väl utvecklat rotsystem då kan du plantera ut den. men planterar du ut den i år och den har varit med om en sådan kraftig nedfrysning av bladen så är risken stor att den dör även om vintern skulle bli mild.

och bor du där det regelbundet går ner till -20c -25c bör den planteras i det bästa läget och skyddas ordenligt mot kyla och tjäle.

det du kan göra den nu om den lever är att bara hålla den lätt fuktig och vänta på att nya blad kommer. friska palmer som inte frusit ner brukar börja växa när tempen är runt +10c +15c.
Karsan
Hm, mja, det brukar ju inte bli -25, bor i stockholmstrakten, men den här vintern var ju redigt kall. Bra med mycket snö dock, täckte palmen och korgen med en stor driva snö.

spjutbladet (ett bara) sitter fast men är bleka, ljusbruna, torkade... så det kanske inte är så hoppfullt.

tack för utförligt svar!
Alexander-VG-zon3
det låter inte alls bra, har du bild på den ?

alt får du prova att klippa mer i den och se om den är död nere bland bladen eller ej. eller får du vänta och se om det kommer nya blad.
Karsan
drog lite hårdare i ett spjutblad och det lossnade, och var alldeles "soggigt" mjukt och orange nedtill... så nu går jag nog ut och klipper/sågar ner den i jakt efter frisk kärna - om det finns någon.
Alexander-VG-zon3
det du får göra nu är att ta bit för bit tills du kommer ner till friskved. tyvärr är dock chanserna små att den klarar sig.
Karsan
Den var helt körd, nu är det bara en ihålig död stam kvar. nåväl, trial and error, det är bara att försöka på nytt och lära sig av misstagen. Hur övervintrar jag en väderkvarnspalm på allra bästa sätt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Karsan @ 01-05-2010, 16:59) *
Hur övervintrar jag en väderkvarnspalm på allra bästa sätt?

ute eller inne ?

ska du ha den ute så köp en rejäl planta med en rejäl stam, sedan planterar du stammen ca 10cm ner i marken (alltså djupplantera den) i lucker och väldräneradjord. typ köp en planteringsjord av kvalité som du blandar upp med jorden som är där plus extra med grus, grovsand, leca.

och du bör plantera den i det bästa läget du har alltså ett varmt och skyddat läge i sol eller halvskugga. gärna nära en vägg.

sedan till vintern när det varit ett par frostnätter ner till -5c och det har blivet vinter så täcker du marken runt om palmen med ett tjock lager av halm och löv (ca 10-20cm tjockt) sedan täcker du det med plast över så det hålls torrt. sedan täcker du själva stammen och kronan med grön vinterväv eller tjock geotextil i flera lager. som du sedan har på tills vintern/frostnätterna är över. du kan också bygga över ett tillfället växthus över den som du ev har en frostvakt i (men det kostar ju) likaså kan man använda sig av ljusslinga/värmeslinga för att tillföra extra värme om vintern blir kall.

all snö som kommer kan du skotta över palmen så mycket som möjligt då snön skyddar. vattna palmen tidigt på våren, så den inte tjäletorkar eller torkar ut i solen/blåsten.

ska du ha en i kruka så tar du ut den på våren efter att alla frostrisk är förbi. placera den först i skuggan i 2-3v så att den vänjer sig vid solen. sedan flytta den allt soligare. sedan när frostnätterna börjar att komma på hösten-förvintern så tar du in den och övervintrar antigen den kallt men frostfritt eller i rumstemperatur med extraljus. i kruka tål den ett par frostnätter ca ner -5c, men man bör inte ''utmana ödet'' och ha den ute i för mycket frost när den är i kruka då rötterna inte gillar att det fryser för mycket.
Karsan
Tack snälla för all info! Får se om den nya blir nergrävd eller står i kruka som jag tar in - kanske kan man även ha den nergrävd och sedan ta upp den i kruka och ta in? Blir garaget i så fall, svalt men plusgrader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Karsan @ 01-05-2010, 22:00) *
Tack snälla för all info! Får se om den nya blir nergrävd eller står i kruka som jag tar in - kanske kan man även ha den nergrävd och sedan ta upp den i kruka och ta in? Blir garaget i så fall, svalt men plusgrader.

att sommaplanterar dom på friland gör jag med många växter. och det trivs dom bra med. ibland gräver jag ner dom med kruka och ibland inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon