Full version: Gula hallon
mamamaggan
En buskros har gått hädan i vinter och nu fundrar jag på att sätta gula hallon där i stället. Hur höga blir gula hallon ? Som de röda , 1 - 1,5 m eller högre/lägre ?
katah
De blir väl lika höga både, lite variation mellan sorten.
Om du inte vill att dom växer högre, kan du toppa dom.
mamamaggan
Tack för svaret .

Jag vill absolut inte klippa ner dem , de ska vara lite som ett " insynsskydd " på sommaren. Har fått veta att de sprider sig väldigt mycket , mer än röda hallon , och det passar också bra men jag var osäker på om de blev lika höga som röda.
Peztis
Mina gula hallon har visserligen levet ett rätt undanskymt liv men de har aldrig varit särskilt höga, kanske en halvmeter eller så bara!
Jag grävde om hela hallonlandet förra året så vi får väl se i år om det gör någon skillnad.
Jan Lindgren
Hej!
Man kan inte säga något generellt om gula hallon. Det beror helt på vilken sort man talar om. Den gamla Golden Queen skickar ut mycket rotskott. Den har goda bär men bären är för små för kommersiell odling. Den blir åtminstone 1,5 m hög förmodligen högre. Det finns också gula hösthallon. Även bland röda hallon varierar antalet rotskott beroende på sort. Vill du inte ha rotskott så ska du odla svarta hallon. De behöver däremot mer uppbindning.
MVH
Jan Lindgren
Peztis
Svarta hallon?

Jaha, finns mest i Nordamerikat om man Googlar lite... hade inte hört talas om att det fanns svarta, tänkte att det måste vara björnbär...
mamamaggan
Aha , jag måste nog kolla vilken sort jag har . Kanske ska köpa något annat och sätta som insynsskydd i stället .

boodle
CITAT (Peztis @ 02-05-2010, 22:32) *
Svarta hallon?

Jaha, finns mest i Nordamerikat om man Googlar lite... hade inte hört talas om att det fanns svarta, tänkte att det måste vara björnbär...

Jeg vokste opp i USA og svarte hallon var min favoritt. sorten måste ha mye varme. (bor i norge men flytte til sverige snart...
Anja Danmark
Jeg har gule hindbbær (hallon), som hedder Fallgold. De er vel ca. 1½ m høje og breder sig lidt mindre aggresivt end de almindelige røde.

Sidste år fandt jeg sorte hindbær på en tysk planteskole og bestilte nogle stykker hjem, som jeg har i en krukke, indtil jeg finder et sted til dem. Jeg er spændt på at smage dem - har hørt fra en amerikansk veninde, at de skulle være helt fantastiske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon