Full version: Favoritmackan
herkules
jag gillar smörgåsar men har dålig fantasi, vad äter ni för smörgåsar, vad för bröd, vilket pålägg, grönt? just nu är det hårt bröd (Wasa husmans) med bregott, makrill i tomatsås och grovmalen svartpeppar som gäller här.
vitavargen
Tar knäcke(grov) med grekisk ost och gurka. Ett glas vatten till det.

Vissa kvällar tar jag en tallrik med yoghurt. I den river jag vitlök och gurka. Häller hackat persilja i. Grovt knäckebröd har jag också i. Ibland när jag känner för lite sötma har jag några dadlar oxå i. Det blir gott.
netha
I morse när jag vaknade, var jag jättesugen på kycklingmacka ...
make for och hämtade en ... gudomligt god ...
jag vill ha vitt bröd med sallad tomater, dressing och massor av kyckling. tummenupp.gif

Varje morron och kväll äter jag en mjukbrödsmacka med smör och massor med torkat nötkött på.
Mollis
Kokt skivat ägg och kaviar är något av det bästa som finns, passar både till mjukt och hårt bröd. Leverpastej med smörgåsgurka eler cornichonger är också gott.
skogstroll
mjukt bröd med en riktigt läskig havarti på är gott tycker jag, annars äter jag gärna smörstekt toast med tapenade. fast för det mesta blir det finncrisp med lite smör rolleyes.gif
netaave
Det varierar men just nu är favvon mjukt lite grövre bröd, hembakt, med ost och skivade rädisor. Skivar rädisan på osthyveln och saltar lite på dom.
Piccante
mörkt bröd med stekt bacon och sallad är inte fel tongue.gif
Mollis
Nu när Markus nämnde bacon så kom jag på en annan favorit.. avocado i skivor, knaperstekt bacon i tärningar ovanpå
mamamaggan
Hårt bröd , ost eller hamburgerkött , skivade tomater med örtsalt och krydpeppar.

Rostat bröd , creme fraiche , stenbitsrom ( eller annan fiskrom ) , finhackad rödlök.
skogstroll
nybakta scones med smör på är heller inte så tokigt smile.gif
Biggan_
Räkmacka! tummenupp.gif
Vitt bröd, salladsblad, majonäs, massor av räkor, citronskiva och en dillkvist! Finns nog ingen godare macka!

...oj jag glömde, det skall vara kokt ägg också!
mamamaggan
CITAT (Biggan_ @ 01-05-2010, 18:18) *
Räkmacka! tummenupp.gif
Vitt bröd, salladsblad, majonäs, massor av räkor, citronskiva och en dillkvist! Finns nog ingen godare macka!
...oj jag glömde, det skall vara kokt ägg också!

Min mans favoriträkmacka är tekaka , stekt ägg ( jo det ska vara stekt ) , legymsallad och räkor.
Peztis
Något om är supergott och mättande (räcker nog til lunch, t o m!) är bröd med mycket fröer i (t ex Fröig) som jag sedan brer philadelphiaost på båda halvor och emellan lägger jag sallat, torkad skinka, avokado, pressad citron samt något blad ruccola eller krasse.

Sedan är det gott att på samma typ av bröd (eller annat grovt) bre leverpastej och på detta lägga smörgåsgurka, ostskivor och sallat.
herkules
oj vad många smörgåsar jag har att prova! smile.gif
får nog återkomma i vikttråden sen ... wink.gif
lisasson56
Min favvo: Lingongrova, skivad tomat, majonnäs och massor med aromat. Mums!
Biggan_
CITAT (herkules @ 01-05-2010, 20:13) *
oj vad många smörgåsar jag har att prova! smile.gif
får nog återkomma i vikttråden sen ... wink.gif

giggle.gif
ingrid fuxwall
Man blev hungrig av att läsa här
ingrids
vardagslyx - hårt tunnbröd med smör och lite god fransk senap toppat med en inte alltför stark ost. Högt upp i ugnen under 200 graders grill i några minuter smile.gif
RitRat
Vardagens frukostmackor nästan alltid rostade fullkornsbröd av olika slag med Prästost och något grönt; en eller ett par av dessa: gurka (skivad med osthyvel), paprika, ruccola, isbergssallad, skivad tomat, soltorkad tomat, kryddkrasse, tunt skivad purjo.

Lite ovanligare mackor får man med skivad banan (+ krasse), eller mosad avocado och någon krydda. Goda på knäckebröd eller Finncrisp. Tyvärr är mosad avocado lite besvärligt, det blir DISK!! :-/ Alternativet är skivad avocado.
Peztis
Nu först såg jag underrubriken på denna tråd: dagobert eller små gurksnittar.

Dagobert är ju mumsigt men det är ju faktiskt riktigt mysigt och skoj med små snittar också, ibland. Det behöver inte vara mer avancerat än att man skär en vanlig ostmacka i småbitar och lägger i en hög, skinka och senap i en annan hög, leverpastej och inlagd gurka i den tredje... Sedan får man ta med händerna eller alla får varsin tandpetare och plocka med.

Vid jul brukar det ibland bli snittar - bara för att bli av med julskinkan.
Aqvakul
Snittar på tunt grovt bröd, gorgonzola och en liten liten klick fikonmarmelad...
Peztis
Mums!
Bee
Min goaste frukostmacka - minne från ngn semester i Frankrike - är vitt bröd med philadelhpiaost och jordgubbssylt. I Frankrike fick man det på baguette och det var nog osaltat smör dom använde. Men philadelphiaost är suveränt gott! Den här blandningen funkar fint även på kvällskvisten på Kornmokex när man är allmänt godissugen.
xlxl67
Skivade ägg med kaviar eller majonäs är en favorit.

Har fått ett supertips, från en arbetskamrat, som alla rynkade på näsan åt men eftersom han sa att alla gjorde likadant men när de testade den så avgudade den den så måste jag ju pröva.

Alltså Apelsinmarmelad och kaviar på hushållsost. Sedan skall det visst vara smaskens. Testa den som törs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon