Manne på Soltorpet
30-04-2010, 20:59
Hej
Mina krukrosor har överlevt sin först vinter.
Och vilken vinter sedan!
Jag har BARA en ouppvärmd oisolerad trädgårdsbod att förvara sådant i.
Inpackade i en massa frigolit trotsade de min förvissning om deras dör.
Jag hade minus fem i boden när det var som värst.
Nu till saken!
Rosorna får nu gå ut om dagarna när det är fint väder.
Bor i zon 4 på småländska höglandet och vi har haft frostnätter till helt nyligen så jag är rätt mesig nu när de överlevt så här länge.
Ska de beskäras samtidigt som jag beskär de som står i rabatten?
Annars när?
Undrar
Manne
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2010, 22:03
Det beror ju på vilka rosor det är men är det såna där minirosor man köper i matbutiker, blomsteraffärer och liknande så brukar man bara klippa bort det döda + de brukar överleva utomhus planterade i trädgården åtminstone upp till zon 3-4 året runt så de klarar minusgrader ganska bra.
Om du har satt vanliga trädgårdsrosor i kruka så beskär du dem efter den grupp de tillhör.
Manne på Soltorpet
01-05-2010, 18:50
Oj , nu blev det krångligt.
Det är vanliga rosor.
Jag har lärt mig att rosor beskärs när björken har musöron.
Är det inte så enkelt?
Jag tror nog det är rabattrosor alt är en sort miniatyrros, men sådan jag köper på plantskola.
Manne
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2010, 18:59
Nej det är inte så enkelt man bör veta vilken sort det är en del rosor blommar på årsskott andra blommar på äldre ved. Alla rosor klarar beskärning men om det är sorter som blommar på äldre ved så blir det inga blommor ifall man klipper för hårt. Dött, sjukt och skadat kan man dock alltid ta bort oavsett sort.
Ezereht
01-05-2010, 23:33
Jag skulle nog bara skurit bort det som var dött, och låtit resten vara. Den är väl inte så stor antar jag.
Det är ju lite svårt när du inte säger något namn på rosen, men om jag hade en ros jag inte visste vad det var skulle jag nog gjort så.
Hej
Man kan beskära när frost risk ¨år ut, Men behöver inte beskära hårt, beskärning är hård beror på hur mycket de är starka tillexempel om de är starka kan vi klippa över 6 till 7 knoppar men om de är lite svagare kan man klippa över 3 till 4 knoppar om de är klättrar man ska toppa dom.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.