Full version: Ute eller inne
Epona
Börjar vara desperat......måste så NUUU.

Förra hösten sådde jag en massa perenner ute, resultatet blev väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig tongue.gif

Så nu undrar jag om jag kan sätta ut "sådderna" (eller vad det nu heter i plural) och sedan ta in dem för att driva dem vidare? Jag menar alla fröer jag har från Impecta har odlingsanvisning 4, dvs så ute på hösten...är detta samma som stratifiering eller.???

Som ni förstår är jag superamatör men med en mycket god vilja, och jag vill se något gro nu!

/Epona

Skall tillägga att jag bor i zon 6, vi har några decimeter snö och 30 grader kallt.
Christer i Falköping
Ställ du ut dem, men ta inte in dem för att driva dem vidare där. Det ger bara problem.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Står det att fröerna ska sås ute på hösten så betyder det oftast att det är sorter som ska kallstratifieras. Optimal temp vid kallstratifiering är +0-5C så har du plats i ett kylskåp går det bra att kallstratifiera där med.

Vilka fröer handlar det om??
Epona
De fröer jag har nu är Alpaster, Kritsuga, Akleja, Alpmartorn, Pestskråp, Plymspirea, Kanadensiskt Gullris, Fingerborgsblomma...och några till som jag inte vet vad dom heter.

Om jag sätter dom i kylen, hur länge skall dom då vara där?

Om jag sätter ut dom, vad skall jag ha för jord? förra året använde jag en ganska liten mängd såjord i "godisburkar", när snön tinade på våren så flöt allt omkring, (trots att jag hade gjort hål i botten. Antagligen så tinade det uppifrån så vattnet hade ingenstans att ta vägen) jag försökte rädda det som gick, men konstaterade snart att såjord inte var så bra eftersom det lilla som grodde inte ville växa till sig.

Jag har byggt ett växtus men där kan jag väl inte ställa in det eller? Jag har inte kommit så långt att jag kan ha värme i det. Jag menar, skall inte fröna ha ett snötäcke på sig?

/Epona smile.gif
Christer i Falköping
Jo, såjord är bra. De små plantorna behöver inte så mycket näring i början. Men du kan ha ett lager vanlig jord i botten och ett lager såjord över det. När jag sätter ut mina krukor på vintern, har jag ofta ett skydd över. Växthuset blir jättebra, framförallt som du ingen värme har i. Då får du kylan, som de flesta av dina fröer behöver, men samtidigt kommer de igång lite tidigare eftersom det blir varmt inne i växthuset på våren. Då slipper du ju problemet med vatten i krukorna också.
Christer.
Epona
OK tack så mycket nu bär det av till växthuset.....men något måste jag ha inne också så att jag får stilla min hunger efter något som växer...taklökar kanske.

/Epona tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Ville bara tillägga att pestskråp är VÄRLDENS ogräs som man aldrig blir av med nästan i klass med kirskål och kvickrot om dne får fäste.

Själv sår jag i Februari inte på hösten och man måste också se upp attt sådderna inte torkar ut och att inga tidiga sniglar äter upp fröplantorna.

Växthuset är kanon!
Se bara upp med tidig vårsol som kan skrämma de små ( ha lite fiberduk som skydd)
Hälsar ingrid
kerstin z5-6
Tja eftersom jag bor i din zon och har en helt annan åsikt än föregående talare så tänker jag sätta lite myror laugh.gif laugh.gif

Visst går det att så ute .. de gror om man gjort rätt, i slutet av maj och är i en del fall ytterligt pyttesmå perenner (om det blir en kall sommar) -när frosten kommer i augusti. Risken för att de inte överlever vinter är ganska stor
För att inte tala om vädrets makter som du råkat ut för redan -fröna simmar alt torkar.
Vi har ju ibland två meter snö kvar i början av april
SÅ -jag rek det inte för z5-6

Jag sår 200 sorter inne varje år ,underlysrör ,
via kallstatifiering om sådan behövs -
i kylskåp
Alternativt -4-6 veckor ute under snön med plastpåsar runt sålådorna.-tex aklejor,stormhatt och sådana som behöver en rejäl köldknäpp för att gro.
Tinar upp inne och de gror i min källare .

Jag har börjat så nu-eftersom jag har ett litet växthus som jag kan sätta igång i mars april-för de som hunnit få en viss storlek

Detta innebär att jag på hösten har stora fina plantor som överlever -30 i nästan barfrost vilket vi ju verkar dras med nu-
Nästan inget snölager alls här och mycket kallt.

Har man inget växthus kan man kanske vänta till feb mars med att så men inte mer.
Ska de kallstratifieras för man dra av den tiden så groningen kommer ingång senast i mars april
smile.giffrösådd källare

frösådder

Lycka till med dina sådder- taklök fungerar utmärkt inne och man kan göra roliga skaer med dem smile.gif
Epona
Oj vad förvirrad jag blir .... hur skall jag veta om fröna verkligen måste ut i kylan? Jag har visserligen ingen källare men ett rum som är lite svalare där det går att sätta upp lysrör. Men Christer tyckte inte att jag skulle ta in dom igen för det kan bli problem??

Jag tror att jag gör två sålådor av varje sort, nja kanske inte Pestskråp då, sen sätter jag allt i växthuset i några veckor och sen tar jag in hälften och låter det vara under lysrör, den andra hälften får stå kvar ute. Då borde jag kanske lyckas med något.

Finns det några lämpliga ettåriga blommor jag kan börja med inne nu, som det alltså blir något av till sommaren? Pense eller tagetes kanske?

/Epona

Förresten, hur rymmer man allt i ett kylskåp? eller har ni speciella stratifieringskylar? Det skulle ju vara bra om man kunde slänga in fröpåsarna som dom är men det funkar kanske inte?

wacko.gif
fiffigafrun
Håller med Kerstin!

Bättre att så inne bara man har plats, i alla fall här uppe i norr (bor också i zon 6) plantorna hinner ju bli så mkt större innan de ska övervintra.

Även om det ju tar en jäkla plats o sen måste i alla fall jag springa ut o in med alla plantorna sen när de skall avhärdas. Men har man växthus så är det nog lättare med avhärdningen...

Det skall finnas nån bra "Seed Germination database" eller nåt sånt på nätet med bra anvisningar om vilka fröer som skall kylas (stratifieras) och vilka som ej behöver det. Hittar inte den just nu, kanske någon annan som vet adressen...

/Karin
kerstin z5-6
beställer man frö så står det på påsen -jag rek att beställa jelittos katalog -den är gratis -om inte annat för såråden längst bak -de innehåller de flesta perenna växter -även lökar -dvs hur fröna ska behandlas -text finns i den även på svenska

Det är inga problem att ta in statifierade sådder under förutsättning att du kan ge nog ljus o inte en för hög temp -+ 13 -15 grader är utmärkt
jelittos hemsida

Och inget ont om Christer , men det är några mil mellan Falköping och Västerbotten smile.gif laugh.gif smile.gif laugh.gif laugh.gif smile.gif laugh.gif smile.gif
Christer i Falköping
Ett par mil är det nog laugh.gif
Christer.
Epona
Ännu värre ..... jag bor i Norrbotten... tongue.gif Överkalix närmare bestämt.

/Epona
Epona
Var in på Jelittos hemsida och läste lite om hur man skall så ohmy.gif blink.gif wink.gif wacko.gif jösses så förvirrande, det finns ju miljoner sätt att "väcka" liv i frön. Nu vet jag ännu mindre än tidigare vad jag skall göra.

/Epona
kerstin z5-6
Njaa -vitsen med jelitto är ju just såråden för varje särskild växtsort -längst bak i katalogen
vet inte riktigt hur det ser ut på hemsidan , men i katalogen har tex Akleja ett nr tex 8 för A vulgaris -vilket betyder -"oregelbunden groning -frö gror lättast om det utsätts för kylning 4-6 veckor" smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon