Tja eftersom jag bor i din zon och har en helt annan åsikt än föregående talare så tänker jag sätta lite myror
Visst går det att så ute .. de gror om man gjort rätt, i slutet av maj och är i en del fall ytterligt pyttesmå perenner (om det blir en kall sommar) -när frosten kommer i augusti. Risken för att de inte överlever vinter är ganska stor
För att inte tala om vädrets makter som du råkat ut för redan -fröna simmar alt torkar.
Vi har ju ibland två meter snö kvar i början av april
SÅ -jag rek det inte för z5-6
Jag sår 200 sorter inne varje år ,underlysrör ,
via kallstatifiering om sådan behövs -
i kylskåp
Alternativt -4-6 veckor ute under snön med plastpåsar runt sålådorna.-tex aklejor,stormhatt och sådana som behöver en rejäl köldknäpp för att gro.
Tinar upp inne och de gror i min källare .
Jag har börjat så nu-eftersom jag har ett litet växthus som jag kan sätta igång i mars april-för de som hunnit få en viss storlek
Detta innebär att jag på hösten har stora fina plantor som överlever -30 i nästan barfrost vilket vi ju verkar dras med nu-
Nästan inget snölager alls här och mycket kallt.
Har man inget växthus kan man kanske vänta till feb mars med att så men inte mer.
Ska de kallstratifieras för man dra av den tiden så groningen kommer ingång senast i mars april
frösådd källarefrösådderLycka till med dina sådder- taklök fungerar utmärkt inne och man kan göra roliga skaer med dem