Full version: Oljeutsläpp igen?
sqrulan
ranting.gif Varför lär vi människor inte nåt? Nu ska djuren i havet lida för att vi är idioter!
Dom pratar om USAs största oljeutsläpp i historien!!!!!
Måste bara få skriva lite och förundras över hur konstiga vi är! Hur många liknande katastrofer till behöver vi för att FATTA!!!!???

Nu är jag riktigt arg o besviken! angry.gif
Huggorm
CITAT (sqrulan @ 01-05-2010, 09:08) *
ranting.gif Varför lär vi människor inte nåt? Nu ska djuren i havet lida för att vi är idioter!
Dom pratar om USAs största oljeutsläpp i historien!!!!!
Måste bara få skriva lite och förundras över hur konstiga vi är! Hur många liknande katastrofer till behöver vi för att FATTA!!!!???
Nu är jag riktigt arg o besviken! angry.gif

Glöm inte att nordsjön är full av oljeriggar. Visserligen skulle den mesta oljan från en olycka där hamna vid Norges egen kust, men det gör ju inte katastrofen mindre
sqrulan
Nä precis, jag tycker så synd om djuren som måste lida för våra dumheter! -cry-.gif

Hörde just nu att detta oljehål fortsätter att spruta ut olja, dom får inte stopp på H-vetet!!!!
Så hemskt!
Piccante
Man får hoppas att USAs miljölagar är baserade på principen "förorenaren betalar". Oljeindustrin har ofta motsatt sig krav på dubbelskrov på oljetankers och att jobba förebyggande mot utsläpp.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 01-05-2010, 11:44) *
Man får hoppas att USAs miljölagar är baserade på principen "förorenaren betalar". Oljeindustrin har ofta motsatt sig krav på dubbelskrov på oljetankers och att jobba förebyggande mot utsläpp.

Det verkar som BP får betala allt ja, även de militära insatserna för att sanera oljan
gnon49
Visst är det fruktansvär, men det är pristet vi får vara beredda att betala då o då för att upprätthålla vårt samhälle och få det till att fungera. Det är alltid en avvägning. Så länge vi är beroende av fossila bränslen och kärnkraft, kommer olyckor att ske som påverkar miljön. Tack o lov så är så här stora utsläpp ganska sällsynta.
theseraphim
Håller med tidigare skribenter att det är hemskt men vårat samhälle är beroende av olja även odlare och sådana här saker är sällsynta som tur är. BP kommer få stå för hela notan då det är deras ansvar och deras olja sådan är lagen även i USA, hörde någonting om 3-4 miljarder dollar i saneringskostnader för BP så som det ser ut idag men det kommer nog att växa, britterna får det kärvt!
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 01-05-2010, 12:42) *
Håller med tidigare skribenter att det är hemskt men vårat samhälle är beroende av olja även odlare och sådana här saker är sällsynta som tur är. BP kommer få stå för hela notan då det är deras ansvar och deras olja sådan är lagen även i USA, hörde någonting om 3-4 miljarder dollar i saneringskostnader för BP så som det ser ut idag men det kommer nog att växa, britterna får det kärvt!

Det är småpengar för ett företag som BP. Då kommer nog de ökade säkerhetskrav som säkert dyker upp efter den här olyckan att kännas mer
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 01-05-2010, 12:44) *
Det är småpengar för ett företag som BP. Då kommer nog de ökade säkerhetskrav som säkert dyker upp efter den här olyckan att kännas mer

sedan att det händer i stämmningarnas förlovade hemland är inte till fördel för BP, kommer bli många state against BP och civil lawsuit against BP om man säger det så...
Bee
CITAT (theseraphim @ 01-05-2010, 13:17) *
sedan att det händer i stämmningarnas förlovade hemland är inte till fördel för BP, kommer bli många state against BP och civil lawsuit against BP om man säger det så...

Tror inte det. Är British Petroleum amerikanskt nu tex? Spelar ingen roll. Det hela hände i södern i USA och då är intresset lågt för övriga i USA, Det såg vi tex när Katrina och den efterföljande orkanen (Betty? Eller vad hette den?) öste över Louisiana och framförallt New Orleans. Jag har sällan blivit så lessen! Och det svenska medieintresset nu är väldigt lågt. Vem bryr sig om södra USA:s kust när det finns mer (pengagivande)intressen i Afrika? Var finns Miljöpartiets talare tex?
Jag har aldrig varit där och jag känner ingen där heller så jag vet inte varför jag känner så starkt för just New Orleans, det bara är så. Kanske för att jag gillar Dr John wink.gif
Huggorm
New Orleans borde ha blivit utrymt och rivet för lång tid sedan, det borde inte ens ha lagts en stad på ett så dumt ställe. Det ligger alltså i en svacka under havsnivå, vilket är en helt idiotisk placering. Det finns en mängd pumpar som hela tiden står och pumpar undan vatten, utan dessa dränks staden på samma vis som under orkanen. Det är som att pumpa undan vattnet ur en sjö och bygga en stad på botten, och sedan fortsätta pumpa undan vatten allt eftersom det rinner till. Dessutom är det en av USA:s farligaste städer med mycket hög kriminalitet.
Bee
CITAT (Huggorm @ 02-05-2010, 22:45) *
New Orleans borde ha blivit utrymt och rivet för lång tid sedan, det borde inte ens ha lagts en stad på ett så dumt ställe. Det ligger alltså i en svacka under havsnivå, vilket är en helt idiotisk placering. Det finns en mängd pumpar som hela tiden står och pumpar undan vatten, utan dessa dränks staden på samma vis som under orkanen. Det är som att pumpa undan vattnet ur en sjö och bygga en stad på botten, och sedan fortsätta pumpa undan vatten allt eftersom det rinner till. Dessutom är det en av USA:s farligaste städer med mycket hög kriminalitet.

Och vad skall vi göra med större delen av Holland? Är ju fullständigt utdömt enligt det synsättet.
Huggorm
CITAT (Bee @ 02-05-2010, 22:55) *
Och vad skall vi göra med större delen av Holland? Är ju fullständigt utdömt enligt det synsättet.

Jo, men västeuropa är mycket mera trångbott än Louisiana och grannstaterna. New Orleans borde inte ha återuppbyggts på samma plats efter orkanen, dom borde ha flyttat det någon mil till fast mark. Det har gjorts många gånger i historien med olika städer, som tex. min gamla hemstad Uddevalla som flyttades en bit efter en av gångerna då det brändes ner till grunden
gnon49
Felet med världens storstäder är nog inte att dom ligger där dom ligger, utan att dom har brett ut sig och därmed blivit sårbara. Orkaner, oljeutsläpp eller jordbävningar slår hårdare ju större och tätare folkmängden är koncentrerad till t.ex storstäder. Städer o vatten hör liksom ihop.
Bee
Nu är nog Uddevalla något mindre än New Orleans och inte så lättflyttat. smile.gif Dessutom har dom nog inte de svenska expropriationslagarna i USA. Man är rätt angelägen om vem som äger mark där, till skillnad från Sverige där privat egendom av mark inte väger så tungt.
theseraphim
Värt att notera...Uddevalla är tio gånger bättre än New Orleans! Basta!
Bee
Mmmmmjaaaaa - Uddevalla är ju här hemmavid men var finns cajunmaten? Musiken? Den tropiska luften? OCH VAR FINNS DIXIELAND-MUSIKEN och annan jazz/blues som finns vid vartenda gathörn i New Orleans?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon