H Anders
01-05-2010, 10:41
Jag ska anlägga en perennrabatt nu på våren och tänkte fröså sommarblommor för att hindra ogräs (maskrosor och tistlar) från att etablera sig under första säsongen.
Har ni några tips på lämpliga blommor/växter som jag kan fröså?
De ska gärna vara snabbväxande men inte konkurrera ut de nysatta perennerna. De får inte fröså sig så att de återkommer nästa år (zon 5-6).
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2010, 10:49
blomsterkrasse brukar ju kunna täcka ganska bra utan att vara aggressiv + jag har ofta bara fått någon enstaka frösådd planta i zon 2 så den verkar inte övervintra så bra som frö (+du kan äta blad och blommor, smakar som smörgåskrasse) + det brukar vara lätt att hitta billiga fröpåsar med gott om frö. Jag gillar de brokbladiga där är bladverket så fint att blommor egentligen är onödigt.
Fast helt 100% skydd mot sånt som tistlar och maskrosor tror jag inte några sommarblommor är.
H Anders
01-05-2010, 11:43
Nej, jag förväntar mig inte något 100%-skydd av sommarblommorna. (Det skulle väl vara en pressenning över alltihop)
Men det kan bli snyggt samtidigt som det minskar utrymmet för invaderande växter.
Ezereht
01-05-2010, 14:40
En idé kan väl vara att grängödsla? Klock-faelicia eller någon annan form av faelicia? (ursäkta om stavningen blev fel).
Låga blomsterärtor.
Tageted förbättrar också jordklimatet men genom att minska skadliga rotnematoder.
Finna massor av blommor som har någon nyttig effekt samtidigt som hyfsat fina också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.