Full version: Rensa rabatter
Alba
Jag har en fundering på det här med att rensa rabatterna från alla växter från i fjol som vissnat ned.
Fortfarande finns risk för minusgrader på nätterna. Då tänker jag att allt vissnat från i fjol också skyddar det som nu ska gro i år.
Men - det kanske också hämmar det som ska gro. Det blir lite ljus för det nya.

Vad är bäst - rensa bort allt eller låta det ligga kvar en tid ?
Bee
Ack denna ständiga vånda! Förstår precis hur du känner - jag känner likadant smile.gif
Jag har gått den gyllene medelvägen i år, dvs klippt försiktigt över de växter jag är extra rädd om, pionerna tex, medan alunroten, nävorna och kantnepetorna blivit rejält nerklippta.
Hoppas det blir bra!
Gunilla T
Det är ingen fara, du kan klippa och städa rabatterna nu. Om du känner för det så låter du allt klippet vara kvar på rabatterna och ger det tillbaka till jorden, maskar och andra kryp tar hand om det och bryter ner det till bra jord igen. Tycker du det ser skräpigt ut eller om det riskerar att blåsa bort så fyll på lite ny jord ovanpå eller stallgödsel.

De vanliga perennerna vi odlar tål en hel del och är det för kallt så stannar de upp ett tag. En del perenner har röda skott, det är något ämne som skyddar dem från kylan och det röda försvinner när det blir varmare, växterna har sina egna knep att överleva!
Christina i Taxinge~
Jag gör precis som Gunilla - klipper och låter det ligga kvar i rabatten. Sen öser jag över det "fula klippet" med hasselfors´ kogödsel - vips, så är det klart!
Alba
Härligt - då kan jag börja så snart regnet upphör.
thanks.gif till er alla för bra svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon