|
Jag skulle behöva tips på ett träd som växer smalt som en pinne, tycker om lerjord, söderläge, ska stå i en plantering (vill ej drabbas av rotskott), måste bli minst 3m högt....finns det såna?
Tror inte det finns nåt träd som ser ut som en pinne och är 3m högt. Men ta en 3metrs rundträ, finns på bygghandeln eller trädgårdshandlarn och stiick ner den i marken och plantera humle intill. blir lika högt som "pinnen"
Ja, du har helt rätt! Men jag uttryckte mig för "hårt" - jag vill nog ha nåt slags riktigt träd iaf, men det ska växa smalt (men inte nödvändigtvis smalt som en pinne!). Jag har drömmen om en "pelarsal" som jag tänkte komma igång och skapa till våren. (Jodå, tomten är stooor och dessvärre ganska tom än så länge) Det enda träd jag tänkt på är Pelarasp, men hur är det med rotskott - aspar är ju luriga me sånt Kanske finns det nån Cypress eller Thuja som växer smalt och inte "tjockar till sig" efterhand som åren går? Vilken sorts träd det är spelar ingen roll, barr eller löv går på ett ut, bara de klarar lera och söderläge. Jag tycker det är svårt med träd! De kostar rätt mycket, blir (och ska vara) dominerande i omgivningen, och kan vara svåra att ta bort om det skulle gå snett...
Hannele
06-01-2004, 11:02
Allting i en trädgård bestämmer man själv - och ingenting är omöjligt. Anna-C, du har väl inget emot att använda sekatör? Dessa fina idegranar växer i en privat trädgård i Skåne. Det finns oändliga möjligheter för dej. Avenbok skulle också fungera.
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2004, 11:11
Vad sägs om pelaravenbok Carpinus ´Frans Fontaine´härdig till zon 3 eller pyramidavenbok Carpinus ´Fastigiata´ härdig till zon 4. Avenbok går även bra att klippa så vill man göra dem ännu smalare borde det gå bra att klippa i sidorna.
Sedan finns ju även pelartujor, pelarenar, Blyertsenen `skyrocket`brukar också vara ganska smal.
Pelaridegranar finns det också och även de brukar tåla klippning ifall man vill ha dem ännu smalare tyvärr brukar inte idegran vara så härdig, zon 2-3.
Problemet med de vintergröna växterna är att man brukar behöva skugga dem från vårsolen + man kan behöva binda ihop dem på vintern så de inte fläks sönder av snötyngder.
Ingen av dessa jag nämnt brukar skjuta upp rotskott.
Tingstäde
06-01-2004, 11:14
... eller Quercus robur f. fastigiata... Tingstäde
Christer i Falköping
06-01-2004, 12:23
Det finns ju pelaräppleträn numera. Men jag vet inte hur höga de blir. Christer.
Tack allihop! Nu ska jag googla fram bilder på era förslag. Håhåjaja - så lite jag vet! Hade ingen aning om att det fanns så många pelarträd!?
Javisst är det roligt att träd finns i alla former. Eftersom de funnits i ca 100 miljoner år har de utvecklat alla möjliga sätt att leva...  [/IMG] ...som denna Araucaria columnaris i Nya Kaledonien. Om du inte vill ha rotskott - akta dig för pelarasp, pelarpoppel och olika pilar.  Pelareken som Tingstäde nämnde är fascinerande att se och den har ett ekmörkt och glansigt, fint bladverk, ofta med röda inslag i de nykomna bladen. Det är ett stort och ståtligt träd och om man som jag tycker att eklöv är utmärkt som jordförbättrare för att de inte 'försvinner' så snabbt är det ett utmärkt träd. Vill du ha ett träd som mer följer en pyramidal form av sig själv - titta på avenbokarna osm Åsa nämner. De är parklikt majestätiska utan att man behöver göra något med sekatören. Carpinus Fastigiata, till höger uppstammad:   Av pelaraplar har jag sett sorter som blir 1-6 meter ute i handeln. De brukar inte bli mer än 60 cm breda. Malus baccata Columnaris är en pelarprydnadsapel som växer som en smal pyramid och ger vacker blom och små frukter. Det är den enda pelarapeln jag sett som ändå ser ut som ett träd. De andra ser mer ut som en rak, upprättstående spaljé de första åren och sedan som ganska upprättspretande buskar. Inte särskilt vackra förutom under blomning och fruktsättning.
Tack Cilla! Malus baccata Columnaris verkar helt klart intressant! Hoppas bara att alla träd ni föreslagit klarar zon 3..... Jag glömde ju skriva vilken zon jag bor i
Katti med torpet
08-01-2004, 20:18
För er som gått på Olof Palmes gata i Sthlm finns det några riktigt höga och täta pelrträd planterade i trotoaren ungefär mitt emot Norra Latins parkeringshus. Är det någon som vet vad det är för sort? Har ofta undrat när jag gått förbi och nu när ämnet ändå är uppe...
Vad sägs om Prunus 'Amaganova'? Växer smalt och blir så småningom ca. 5 hög. Rosa blommor på våren.
CITAT (Sylvia @ 08-01-2004, 22:26) Vad sägs om Prunus 'Amaganova'? Växer smalt och blir så småningom ca. 5 hög. Rosa blommor på våren. Eee....jag som inte vet vad Prunus 'Amaganova' är för nåt, försökte göra en sökning på Google. Inte en enda träff!? Vad är det för ett konstigt träd  ? Jag blir så nyfiken!!
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2004, 22:23
Tror det är sorten Prunus ´Amanogawa´ som menas. Så enormt mycket bilder hittar man inte på Googles bildsökning men några hittar man. http://images.google.se/images?hl=sv&ie=UT...=N&tab=wi&meta=
Ooops! Vilket fint träd! Tack för hjälp & tips, Åsa & Sylvia! Har antecknat....
Eva Swahn
09-01-2004, 23:34
Blyertsenen `skyrocket`brukar också vara ganska smal.
Köp INTE denna. Den är vacker i plantskolan, men får lätt frys och torkskador och man ser sällan vackra äldre exemplar i trädgårdar
Kanske "död mans fingrar", tusan heller att jag minns latinet. Vi har två sådana och de är pinniga med lite spret upptill. Kul busk/träd! Annorlunda!  Ser exotiska ut!
Jag glömmer också bort vetenskapliga namn, Ti bee, men Död mans fingrar heter Decaisnea fargesii. 
CITAT (Eva Swahn @ 09-01-2004, 23:34) Blyertsenen `skyrocket`brukar också vara ganska smal.
Köp INTE denna. Den är vacker i plantskolan, men får lätt frys och torkskador och man ser sällan vackra äldre exemplar i trädgårdar Ovärderlig info - tack Eva! Den var klart intressant, men nu blir det ingen sån
"Död mans fingrar heter Decaisnea fargesii" (citat Cilla) Tack Ti bee! Vilka konstiga träd det finns! Denna verkar verkligen växa som en pinne - smaaalt! Hur hög blir en sån pinne tro? Svår att få tag på?
Hej Anna-C! Jag tror nog att du skulle kunna hitta en död mans fingrar någonstans. I värsta fall har jag sett de till salu i Tyskland, på nätet någonstans. Våra "döda fingrar" är kanske 3-4 meter och faktiskt tjusigare än de på bilden som Cilla vänligt nog lade in  . Jag gillar dem! Våra står lite illa till, den som ursprungligen planerade trädgården trodde tydligen inte att buskarna runt omkring skulle växa till sig så till den milda grad. Vi ska nog flytta dem en dag. De är verkligen udda! Lycka till med ditt val!
Hej! Jag har 11st thujjor frän ca 1,5 meter upp till ca 2,2 meter höga till salu. Vet inte vad jag vill ha för dem, men lägg gärna ett bud om ni är intresserade!
MRLINDELL
25-01-2004, 17:35
Jag har 3 st pelaräppelträd och är helnöjd! De blir ca 3 m höga och ger fina äpplen. De blir ca 50 cm i omkrets med en och annan avstickare somm man då tar bort. Ett bra äppelval och man blir sugen på att ha en äppelhäck snart.
CITAT (Anna-C @ 09-01-2004, 22:11) Eee....jag som inte vet vad Prunus 'Amaganova' är för nåt, försökte göra en sökning på Google. Inte en enda träff!? Vad är det för ett konstigt träd  ? Jag blir så nyfiken!! OOOppss... 'Amanogawa' ska det vara, har skrivit fel i hastigheten!! Så här ser den ut:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|