Bubba
Hej
Jag har hittat ett träd/buske som jag vill ha i min trädgård. (Eucalyptus gunnii). men jag vet inte om den tål Gotlandsklimatet och hur den skall skötas. så är det någon som vet och vill delge det så blir jag glad.

Skall jag plantera den i en stor kruka som jag sedan gräver ner eller kan jag plantera den direkt i marken?
skall den vintertäckas? hur i så fall?

andra tips emottages hjärtligt.
Huggorm
Den klarar tyvärr inte klimatet
Bubba
Palmkungen.se påstår att den tål -15grader.
jegi
Har ingen egen erfarenhet men det finns ju dom som testar på friland i sydsverige och ofta fryser dom ner. Efter sista kalla vintern så är det nog inte så många i livet i Sverige, skulle jag tro. I Danmark har riktigt stora ex strukit med. Om man ska prova på friland ändå så ska man se till att den inte stått för länge i en liten kruka för för då hämmas rotsystemet och utvecklas inte bra.
Mer info hittar du här:
Länk
Bubba
Tackar, jag skall kolla på länken.
Huggorm
Här är en blog från en engelsman som experimenterar med frösådd eukalytus gunnii, även han har problem med sönderfrusta plantor trots det milda engelska klimatet

http://www.treeblog.co.uk/seecats.php?page...egory=cider_gum
Anders zon 1
Tror inte heller att Eucalyptus gunnii är något att satsa på. Gotland har visserligen väldigt milt klimat men jag tror inte att det kommer att fungera i längden. Jag har haft en E. gunnii utplanterad här i zon 1 i sydvästra Skåne i ett par år men efter den här vintern ser den ut att ha dött (ska dock vänta ett tag till innan jag dödförklarar den definitivt). Som kallast har det varit ca -15 grader, vilket inte alls är extremt, men kylan höll ju i sig ovanligt länge. Efter förra vintern hade den däremot nästan inga skador. Den var ca 3 m hög. Däremot har jag en Eucalyptus niphophila som ser ut att ha klarat sig rätt bra även den här vintern. Fast det är ju inte säkert att den klarar sig på Gotland. Ett problem på Gotland kan vara den kalkhaltiga jorden. De flesta eukalyptusarter (i alla fall de som är någorlunda köldhärdiga) gillar inte alltför kalkrik jord.
Erland
Det kan gå bra med Eucalyptus gunnii på Gotland under förutsättningar att du hittar en planta som härstammar från de allra högsta lokaliteterna på Tasmanien samt om du bor nära kusten där det inte blir så kallt.
Jag har själv testat arten ett par gånger med negativt resultat. Bägge gångerna har jag råkat ut för mycket kalla marsdagar som knäckt plantorna. Den senaste gången hade vi -19,5 grader. Där emot har jag en E. pauciflora ssp. debeuzevillei som klarat sig hos mig sedan 1997. Dock är jag inte säker på om det är liv i den efter den här vintern. Denna samt underarten niphophia är nog de allra härdigaste. Min härstammar från ca 1700 meters höjd
i s.ö. Australien. Jag bor i s.ö. Småland ca 5 km från kusten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon