enus
Har under några haft problem med ogräs i gräsmattan. Har lukat, klippt kort och krattat men
det har bara ökat för varje år. Kan någon identifiera växten och föreslå åtgärder för att bli av
med problemet. Liknar Teveronika men blomman är inte helt blåfärgad. Det övre kronbladet är blått medan
övriga 3 är ljust lila.
Infogar två bilder.
[attachment=49515:DSC_0046.jpg]
[attachment=49516:DSC_0047.jpg]
Mollis
Den där skulle jag kalla teveronika, de kanske kan ha lite färgvariationer beroende på var de växer? Annars måste det vara någon närstående släkting.
zaaritha
Definitivt en veronica!
Varför är det så hemskt att ha den i gräsmattan?
Måste du ha en helgrön matta, utan blommor?
Sorgligt!

theseraphim
Prova med Stroller Kombi.
vitavargen
CITAT (enus @ 01-05-2010, 12:57) *
Har under några haft problem med ogräs i gräsmattan. Har lukat, klippt kort och krattat men
det har bara ökat för varje år. Kan någon identifiera växten och föreslå åtgärder för att bli av
med problemet. Liknar Teveronika men blomman är inte helt blåfärgad. Det övre kronbladet är blått medan
övriga 3 är ljust lila.
Infogar två bilder.
[attachment=49515:DSC_0046.jpg]
[attachment=49516:DSC_0047.jpg]

Vilka fina blommor du har i din gräsmatta, de vittnar om sommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det är jättevackert med blommor i gräsmattan det ser så plastigt och konstgjort ut med enbart gräs, monokultur är inte så vackert. Men vill man bara ha gräs är det nog stroller combi som gäller (tänk på att sånt som rosor och syren inte tål stroller combi så suger deras rötter upp medlet brukar de se väldigt missbildade ut). +Man kan gynna gräset genom att gödsla och aldrig klippa gräsmattan kortare än 4cm (om gräsmattan gås/springs på regelbundet = minsta höjd 6cm). En gräsmatta som klipps kort gynnar inte gräset utan allt det andra, blommor, mossa mm. +De riktigt fina gräsarter som känns bra att gå på brukar dö ut när man klipper gräsmattan kort.
RitRat
Jag förstår inte heller frågan. Jag vill ha så mycket blommor som möjligt i min "gräs"matta. Men smaken är ju så olika, så inga problem! :-)
enus
Tack för alla svar och synpunkter.
Om jag haft en stor tomt där en del kunde varit
ängsmark hade jag gärna srött ut blomsterfrön
men det är en liten hustomt där gräsmattan
är ca 100 kvadratmeter och då vill jag gärna
ha den grön och fin utan ogräs.
Eftersom vår trädgård är en "samlarträdgård" med
mycket rabatter och lite ovanligare växter så
har vi tillräckligt med blommor ändå.
Passionen är nu Kamelior som blommar för
fullt. För drygt en månad sen var vi i Wingst i
Tyskland och tittade på massor av Kamelior
hos en plantskola som heter Peter Fischer.
http://www.kamelie.de/index.html
Kunde inte låta bli att köpa några nya.
Åter till gräsmattan, jag har köpt
Stroller kombi mend det står att effekten
är begränsad när det gäller veronika.

sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Jag har också den erfarenheten att Stroller Combi är dålig på veronika, fast jag har trådveronika som plågoris. Undrar om man kan öka doseringen? Skulle gräset dö gör det inget, det växer knappt nåt gräs där. Kanske tom Roundup skulle fungera bäst. Det finns gräsfrö att köpa.
enus
Tack Gossen Ruda!
Nu vet jag vad ogräset heter: Trådveronika
Bladen är runda till skillnad från Teveronika.
Blomman är också betydligt ljusare.
ÄR DET NÅGON SOM HAR LYCKATS
BLI AV MED DETTA OGRÄS?
Tacksam för svar.
theseraphim
teoretiskt sett om man kör med round-up, täcker över med toppdress och nysår med gräsfrö...
Gossen Ruda
Jo, något ditåt. Trådveronikan är vacker att titta på men vidrig för övrigt.
Gossen Ruda
Jag har nu testat lite och kan rekommendera en maskinell metod. När jag kom ut till sommarstugan var det som skulle vara en grön gräsmatta mest blått. Efter klippning var det mesta blåa borta men nere i gräset laddade det på nytt. Då fick jag en snilleblixt, trådveronikan är väldigt skör. Fram med mossrivaren och full fart. Efter ett tag var det inte mycket runda blad kvar. Förmodligen finns rötterna kvar men nog blev det bättre. Nu har kanske gräset en chans att kväva skräpet.

Sen har jag på en liten bit, ca 10 kvm, provat överdosering med Combi, 4 ggr närmare bestämt. Kan inte bli värre än vad det är på den fläcken, jag har flera ggr funderat på Roundup och starta om igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon