Rapunzel
01-05-2010, 13:59
Funderar på hur jag ska göra med mitt pelaräppelträd som jag nu tror överlevt sin tredje vínter. Bara det är ju fantastiskt

.
Om man planterar något i krukan runt det tar det då näring och kraft från trädet så att det inte får det det behöver ? Eller kan man ha något annat där också så det inte är så kalt nertill ? I så fall är jag mycket tacksam för förslag.
Gunilla T
01-05-2010, 17:10
Om äppelträdet själv får välja skulle det nog svara nej. Allt som växer konkurrerar om den näring och fukt som finns tillgänglig och i kruka är tillgången begränsad. Om du har plats så kan du ju ställa lite andra krukor runt om för att mjuka upp.
Rapunzel
01-05-2010, 21:18
Jo Gunilla T det har du nog rätt i.
Tänkte bara att det skulle vara fint med något runt stammen smultron eller någon blomma eller så. Man vill ju gärna uttnyttja alla ytor när utrymmet är begränsat. Men trädet behöver nog allt näring det kan få. Då kanske jag får flera äpplen i år än de 6 jag fick förra året om det får vara själv i krukan. Jag får försöka mjuka upp det hela med något runt omkring.
Tack för rådet!
Hej
. Jag tycker inte att man plantera några växter omkring träd stam för att de ska ta näring före träd , men kan lägga krukor med växter omkring eller kan man göra upphöjd,
Obs
Men jag ska säga att växter kommer inte bra på grund lite sol för att träd tar mycket sol före dom.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.