kiirus
Jag har fått hem fina och pigga pelargoniesticklingar från Odla. I odlingsbeskrivning står det att man skall "toppa sticklingarna ett par gånger" under de första 4 - 8 veckor.
Hur exakt gör jag? Vad tar jag bort, och gör jag det med fingrarna eller med kniv?
mamamaggan
Jag klipper alltid av mina pelargoner. Du toppar dem när de blivit lite rangliga , kanske vuxit till ett par dm utan att grena sig , och då klipper du ner dem så att du har kanske 1 dm kvar.

Klipp precis ovanför ett blad och på den du klippt av tar du bort de nedersta bladen , där bladen har setat kan nya rötter växa om du sätter den som stickling . Stoppa ner den nya sticklingen i en kruka med såjord , sätt den nära kanten ( stimulerar tillväxten av rötter ) .

Håll såjorden fuktig men inte blöt så kommer du säkert att lyckas få fler pelargoner.
kiirus
Tack för ett utförligt och tydligt svar!
nadde
Hej! biggrin.gif
Jag fick också hem sticklingar från odla förra veckan. Jag vet inte exakt hur dina sr ut, men de jag fick behöver absolut inte toppas tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon